Sökning: "walk-and-talk"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet walk-and-talk.

  1. 1. Att fånga minnen : En undersökning av intervjumetoder i arkeologiska kontexter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Astrid Billing Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Artifact-centred interview; walk and talk interview; group interview; oral history; memory; materiality; Föremålsbaserade intervjuer; walk and talk-intervjuer; gruppintervjuer; muntlig historia; minne; materialitet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how oral sources can be documented in a better way, through a more conscious use of interview methods in archaeological contexts. By analysing and comparing three case studies, namely the excavation of The Overstone Miners’ Cottages in Northumberland, Great Britain, the excavation of Ramnässkärsparken near Uddevalla, Sweden and the excavation of The Mott Farm, Rhode Island, USA, different ways of using interview methods in relation to the archaeological material have been shown. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmets utemiljö - en plats för lärande och utveckling : En kvalitativ studie med samtalspromenader som utgår från elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Daniel Lindh; Jesper Lernesjö; [2023]
    Nyckelord :Fritidshemmets utemiljö; Elevers perspektiv; Lärande; Utveckling; Lekar; Aktiviteter; Platsens utformning; Platsens egensaker;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka möjligheter fritidshemmets utemiljöer har för elevers lärande och utveckling ur elevers perspektiv. Forskningsfrågorna som studien förhåller sig till är vilka platser eleverna vistas på i fritidshemmets utemiljöer samt vad det sker för lärande och utveckling i fritidshemmets utemiljöer. LÄS MER

  3. 3. Mellanstadielärares integrering av fysisk aktivitet i klassrummet - en enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Sandra Karlström; Erika Wärff; [2022]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fysisk aktivitet i klassrummet har visat sig ge ökat fokus och förbättrar skolresultat bland elever. Att ägna en kort stund av lektionstiden åt fysisk aktivitet minskar också stillasittandet och dess negativa effekter, där så lite som två minuter är tillräckligt. LÄS MER

  4. 4. Meningsfullhet, en fråga om elevers delaktighet och inflytande i aktiviteter på(skol)gården?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elin Jungmarker; Ingela Kémi; [2021]
    Nyckelord :Meaningfulness; participation; child perspectives; children´s perspective; Meningsfullhet; delaktighet; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Meaningfulness – a matter of student´s participation and influence in activities in the schoolyard? According to the compulsory school curriculum Lgr 11 (Skolverket 2019), leisure – time centers must conduct teaching that is based on the student´s own interests and needs, to give them a meaningful leisure time. The school´s governing document also states that students have the right to participate and have influence over their stay in its various activities, and that students must be educated to be able to become democratic citizens. LÄS MER

  5. 5. Supportive work environment for psychological wellbeing : interpretative phenomenological analysis of salutogenic affordances

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Sara Malve-Ahlroth; [2020]
    Nyckelord :affordances; salutogenic design; perceived sensory dimensions; work environment; phenomenological interpretative analysis;

    Sammanfattning : Environments in which we work can be simultaneously demanding and fulfilling. Recently there have been efforts to consider the salutogenic approach with focus on environmental factors that support human health and well-being at work. LÄS MER