Sökning: "webGL"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade ordet webGL.

  1. 1. Performance comparison of WebGPU and WebGL in the Godot game engine

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Fakulteten för datavetenskaper

    Författare :Emil Fransson; Jonatan Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Game Engine; Performance Overhead; Rendering; WebGPU; WebGL; Spelmotor; Prestandakostnader; Rendering; WebGPU; WebGL;

    Sammanfattning : Background. For rendering graphics on the web, WebGL has been the standard API to employ over the years. A new technology, WebGPU, has been set to release in 2023 and utilizes many of the novel rendering approaches and features common for the native modern graphics APIs, such as Vulkan. LÄS MER

  2. 2. Building High-performing Web Rendering of Large Data Sets

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för fysik

    Författare :William Burwall; [2023]
    Nyckelord :Plot; Trajectory plot; Downsampling; Data set; Interactive visualization; Hardware acceleration; Web rendering; WebGL; D3FC; Apache Arrow;

    Sammanfattning : Interactive visualization is an essential tool for data analysis. Cloud-based data analysis software must handle growing data sets without relying on powerful end-user hardware. This thesis explores and tests various methods to speed up primarily time series plots of large data sets on the web for the biotechnology research company Sartorius. LÄS MER

  3. 3. Performance Evaluation of JavaScript Rendering Frameworks

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Adam Lindberg; [2020]
    Nyckelord :web; javascript; visualization; rendering; svg; canvas; webgl; d3; pixi;

    Sammanfattning : When developing interactive web applications a number of different technologies and frameworks could be used. This thesis is set to evaluate a number of popular frameworks that are using different native web rendering techniques. LÄS MER

  4. 4. Visualisering av 3D objekt på 2D kartor : En jämförelse av utritningstid mellan ThreeJS och X3DOM

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Pontus Göth; [2020]
    Nyckelord :X3D; WebGl; X3DOM; ThreeJS; datavisualisering; kartor;

    Sammanfattning : Datavisualisering är ett hjälpsamt verktyg för beslutsfattare för att inom en kontext få en god översyn och skapa förståelse. Beslutsfattare kan enklare ta beslut utifrån datan som visualiserats och visualisera geografiskt knuten data med kartor har varit populärt under en längre tid. LÄS MER

  5. 5. FPS i en interaktiv 3D-modellvisare med WebGL : En FPS-jämförelse av WebGL Javascriptbiblioteken Three.js och Babylon.js

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :John Söderberg; [2020]
    Nyckelord :WebGL; Three.js; Babylon.js;

    Sammanfattning : Denna studie jämför skillnader i FPS mellan de två WebGL-biblioteken Three.js och Babylon.js. Prestandan som mäts är hur många bilder per sekund, eller FPS (engelska frames per second) som en webbapplikation med 3D-grafik klarar att rendera. LÄS MER