Sökning: "webbaserad inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden webbaserad inlärning.

  1. 1. Konkret material inom matematiken : Ett komplement i undervisningen vid arbete med tiokamraterna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Anna Larsson; Lovisa Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Konkret material; tiokamraterna; addition; konstruktivism;

    Sammanfattning : Forskning har visat att användandet av konkret material i matematikundervisningen ökar elevers motivation till inlärning samt attlärare får lättare att differentiera sin undervisning. Denna studies syfte är att få ökad kunskap om lärares syn på användning av konkret material i undervisning om addition med tiokamraterna. LÄS MER

  2. 2. Meningsskapande och delaktighet i estetiska aktiviteter : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring estetiska ämnens betydelse för barns sociala utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Veronica Törnqvist; Kori Marianne Palacio Botero; [2022]
    Nyckelord :Estetik; delaktighet; agens; meningsskapande; estetiska uttryckssätt; estetiska aktiviteter; estetiska lärprocesser; utveckling; lärande; sociokulturell teori; transfer effects; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : I vårt uppsatsarbete utgick vi från den sociokulturella teorin och vårt syfte med att synliggöra eventuella samband mellan barns utveckling och lärande i relation till olika estetiska aktiviteter, även kallat “estetiska lärprocesser”, samt till de metoder som förskolepersonalen använder sig av och i vilka situationer dessa används. Tidigare forskning har pekat på hur de olika formerna av estetiska uttryckssätt är essentiella för barns olika områden av inlärning och utveckling. LÄS MER

  3. 3. Ett (o)hållbart lärande : En kvantitativ studie för att belysa om det sociala samspelets har betydelse för nyanlända elevers lärande i skolan. En studie i årskurs. F-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Linda Thorén; Erlandsson Linda; [2017]
    Nyckelord :Socialt samspel; sociala relationer; hållbart lärande; nyanlända elever; interkulturellt förhållningssätt; organisation; pedagogiskt förhållningssätt; skola.;

    Sammanfattning : Sverige har idag utvecklats till ett mångkulturellt samhälle och dagens skolor genomsyras nu av en språklig och kulturell mångfald, vilket vi ser som viktigt och en del i vårt integrerade samhälle. Genom att elevernas tidigare kunskaper och erfarenheter tas tillvara på i undervisningen, kan det få en betydande roll för att elevers lärande ska utvecklas och förbli hållbart. LÄS MER

  4. 4. Fysisk rörelseaktivitet för barn i förskolan : En enkätundersökning om planerad rörelseaktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Emma Markus; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka planerad rörelseaktivitet i förskolan. I studien valdes metoden webbaserad enkät vilket medförde 63 stycken besvarade enkäter från både förskollärare och barnskötare runt omkring i Sveriges förskolor. LÄS MER

  5. 5. Facebook bland studenter : Störningsmoment eller hjälpmedel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Henok Temesghen; [2017]
    Nyckelord :digital platforms; social media; Facebook; students; interruptions; impact; digitala plattformar; sociala medier; Facebook; studenter; avbrott; påverkan;

    Sammanfattning : Digitala plattformar som sociala medier har revolutionerat sättet vi interagerar och kommunicerar med andra människor. 77% av den svenska befolkningen använder sig av sociala medier och denna siffra kommer bara att fortsätta stiga. LÄS MER