Sökning: "weiblich"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet weiblich.
1. Weibliche Bildungsromane des 21. Jahrhunderts : Zwei weibliche Bildungsromane des 21. Jahrhunderts im Vergleich mit den männlichen und weiblichen Muster des Bildungsromans des 18. und 19. Jahrhunderts
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/TyskaSammanfattning : This thesis examines the patterns of the contemporary female Bildungsroman in terms of the female and male patterns of the protagonist using two contemporary Bildungsromans; Judith Schalansky’s Der Hals der Giraffe and Linda Solanki’s Dem See entlang Richtung verlorene Jugend. The contemporary protagonists are put into comparison to the traditional ones of the 18th and 19th century, when the Bildungsroman emerged as a genre. LÄS MER
2. Weibliche Bildungsromane des 21. Jahrhunderts : Zwei weibliche Bildungsromane des 21. Jahrhunderts im Vergleich mit den männlichen und weiblichen Muster des Bildungsromans des 18. und 19. Jahrhunderts
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/TyskaSammanfattning : This thesis examines the patterns of the contemporary female Bildungsroman in terms of the female and male patterns of the protagonist using two contemporary Bildungsromans; Judith Schalansky’s Der Hals der Giraffe and Linda Solanki’s Dem See entlang Richtung verlorene Jugend. The contemporary protagonists are put into comparison to the traditional ones of the 18th and 19th century, when the Bildungsroman emerged as a genre. LÄS MER
3. Psychological skills among Swedish high school athletes
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Psykologiska färdigheter är viktiga i den professionella idrotten. Inom den nya gymnasieskolan utvecklades ”Nationellt godkänd Idrottsutbildning“ (NIU)-programmet för att skapa bättre förutsättningar för framgångsrika, idrottande elever och deras professionella idrottskarriärer. LÄS MER
4. Bin ich anders als die anderen? : Eine normkritische Untersuchung von drei Lehrbüchern für Deutsch als Fremdsprache
Kandidat-uppsats, Avdelningen för tyskaSammanfattning : Med utgångspunkt i diskrimineringslagen och läroplanen analyseras i denna uppsats framställningen av kön och sexualitet i tre läroböcker för tyska för nybörjare. Analysen har ett normkritiskt och queerteoretiskt perspektiv och utgår ifrån att samhälleliga normer skapar makt och hierarkier mellan människor och grupper samt att det talade och skrivna språket spelar en betydande roll i norm(re)produktionen. LÄS MER