Sökning: "well-to-wheel"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet well-to-wheel.
1. GHG EMISSION COMPARISON BETWEEN E85 FLEX FUELVEHICLE AND EV UPTAKE : A Scandinavian perspective
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaperSammanfattning : In this thesis the effects of two future greenhouse gas emissionreducing strategies in the passenger transport sector are investigated.Three factors were modelled for 2021-2055; The life cycle emissions offour vehicle types using a well-to-wheel life cycle analysis tool calledGREET, the growth curve of these vehicle types was analyzed andextrapolated to obtain total vehicle predictions and the mileage ofthese vehicles was extrapolated from existing governmental data. LÄS MER
2. Greenhouse Gas Emissions Reduction in the Heavy-Duty Transport Sector - A Case Study of Renewable Energy Carriers in Sweden
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för energivetenskaperSammanfattning : Den svenska transportsektorn står för ungefär en tredjedel av landets totala utsläpp av växthusgaser och släppte 2019 ut 16,4 Mt CO2-ekvivalenter. Av dessa står den tunga vägtrafiken för cirka 20 % och är efter passagerarfordonen den största källan till utsläpp av växthusgaser inom sektorn. LÄS MER
3. DME som förnybart drivmedel till jordbruket : en studie i möjligheten att ersätta fossil diesel i jordbruksmaskiner med DME från bio-baserad råvara
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)Sammanfattning : Sverige har satt som mål att nettoutsläpp från fossila bränslen ska vara borta till 2045 och mycket behöver göras för att Sverige ska uppnå det målet. Det går att konstatera att Sverige går snabbt framåt med att byta ut fossila bränslen i fordon och har redan nått en nivå på 23 % biokomponenter i drivmedel, den högsta nivån bland länderna i Europeiska Unionen. LÄS MER
4. Integrating planetary boundaries into the life cycle assessment of electric vehicles : A case study on prioritising impact categories through environmental benchmarking in normalisation and weighting methods when assessing electric heavy-duty vehicles
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : The transport sector is facing great challenges for achieving development within the Earth’s boundaries. Currently, LCA studies on heavy- and medium-duty vehicles have mainly assessed the ‘well-to-wheel’ stage and the impact category climate change. LÄS MER
5. Konsekvenser av vätgasproduktion för fordonsdrift : klimatpåverkan och energieffektivitet för olika produktionsvägar för vätgas jämfört med fordonsgas och vindkraftsel producerat av energibolag i Östergötland
Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell miljöteknikSammanfattning : Sedan 2016 har flera politiska incitament genomförts för att undersöka möjligheten för att få den nordiska vätgasmarknaden att växa. Vätgas är en energibärare med potential att användas som ett miljövänligt drivmedelsalternativ för transportflottan eftersom utsläppen vid användning med bränslecell är rent vatten och bränslecellsbilar har en hög energieffektivitet i jämförelse med bilar med traditionella förbränningsmotorer. LÄS MER