Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Prevention av tobaksfria nikotinprodukter bland ungdomar på högstadiet : - En intervjustudie med skolsköterskor

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Malin Börjesson; Cecilia Jäger; [2023]
    Nyckelord :Adolescence; nicotine prevention; school nurse; tobacco-free nicotine products; Nikotinprevention; skolsköterska; tobaksfria nikotinprodukter; ungdomar;

    Sammanfattning : Skolsköterskan som är verksam inom elevhälsan har i uppdrag att arbeta hälsofrämjande på skolan. Tobaksfria nikotinprodukter såsom elektroniska cigaretter och vitt snus har ökat bland ungdomar. LÄS MER

  2. 2. Det nya vita giftet : Ett för- och eftermätningsexperiment för att studera budskapsstrategiers effekt på attityder till vitt snus och intentioner att konsumera produkten

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ivar Eriksson; Josefine Leth-Helge; [2023]
    Nyckelord :risk communication; message appeal; fear appeal; social appeal; influencer; tobacco-free snus; riskkommunikation; budskapsstrategi; fear appeal; social appeal; influencer; vitt snus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur effektivt budskapsstrategier kan tillämpas i det moderna medielandskapets förutsättningar för att få människor att inte vilja konsumera hälsofarliga produkter. Ett för-och eftermätningsexperiment genomfördes för att testa effekterna av budskapsstrategierna fear appeal respektive social appeal med en influencer som avsändare, på deltagarnas attityder till vitt snus och (beroende på om de var aktiva konsumenter eller inte) intentioner att sluta konsumera vitt snus eller intentioner till att testa vitt snus. LÄS MER

  3. 3. SNUS ELLER GODIS

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sol Alnesten; Julia Engvall; Filip Frankfelt; [2022-08-01]
    Nyckelord :VELO; Instagram; etik; influencer marketing; marknadsföring; tobakslagen;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how young people experience the marketing and brand of VELO, a tobacco-free snus company based in Sweden. This from an ethical perspective, but also how it correlates to their use of the plattform Instagram, VELO’s primary marketing platform, and the use of influencers to promote the white portions. LÄS MER

  4. 4. På gränsen till det illegala:Marknadsföring av det beroendeframkallande ”godiset” : En studie om ungdomars perspektiv på marknadsföringen av vitt snus

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Tilda Carlsson; Elvira Jerkovic; [2022]
    Nyckelord :nicotine pouches; nicotine products; health-hazardous products; marketing; young; perception; snus; nikotinprodukter; hälsofarliga produkter; marknadsföring; unga; uppfattning;

    Sammanfattning : Marknadsföring av hälsofarliga produkter inom områden som till exempel alkohol och tobakhar länge ifrågasatts då det går emot främjandet av folkhälsan. Tidigare forskning tyder på att exponering för marknadsföring av dessa produkter leder till ett ökat konsumtionsbeteende hos unga. LÄS MER

  5. 5. "Det vita snuset och marknadsföringsruset” : En kvalitativ studie om det vita tobaksfria snusets marknadsföring riktat mot unga.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Fanny Sandberg; Lisa Ålstam; [2022]
    Nyckelord :Influencer; snus; Velo; semiotik; Instagram; tobaks fritt snus; marknadsföring; gruppidentitet; kapital; självframställning; sociala medier.;

    Sammanfattning : Between 2018 and 2021, the amount of young snuff users increased drastically. The same year, 2018, Velo, a tobacco free nicotine snuff, was launched on the Swedish market. They made themselves known through organizing big events and by engaging in influencer marketing. LÄS MER