Sökning: "who am i"

Visar resultat 1 - 5 av 403 uppsatser innehållade orden who am i.

  1. 1. “Man pratar väl inte så mycket om känslor?” Upplevelsen av låg affektmedvetenhet hos personer med erfarenhet av mobbning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Linnéa Carlsson; [2024]
    Nyckelord :erfarenheter av mobbning; interoceptiv inferens; alexitymi; affektmedvetenhet; skam; experiences of being bullied; alexithymia; affect consciousness; interoceptive inference; shame; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utforska upplevelser av låg affektmedvetenhet hos unga vuxna med erfarenhet av mobbning. Det övergripande syftet var att öka förståelsen för vad denna grupp kan behöva hjälp med i psykoterapi. Åtta studenter (18-22 år) med låg affektmedvetenhet intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Konsten att bli sin egen lärare : En studie om att effektivisera, utveckla och förstå min övningsprocess

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Ida Wadenbrandt; [2023]
    Nyckelord :Practice; circadian rhythm; practice methods; effectiveness; practice routine; Övning; dygnsrytm; övningsmetoder; effektivitet; övningsrutin;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks olika metoder och förhållningssätt för att bli mer medveten om hur jag kan förbättra min övningskoncentration, samt förstå hur min dygnsrytm påverkar min prestation i övningsrummet. Studien handlar också om att hitta och testa olika slags metoder för att effektivisera övningen och för att nå de mål vi strävar efter. LÄS MER

  3. 3. “Jag är här varje gång. Jag försvinner inte.” : En kvalitativ studie om relationsskapandet mellan socialarbetare och våldsutsatta kvinnor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Tilde Carling; Lindström Fanny; [2023]
    Nyckelord :Domestic violence; abused womens; men´s violence against womens; relationship building; alliance; women s shelter; social services; social work and social workers.; Våld i nära relationer; våldsutsatta kvinnor; mäns våld mot kvinnor; relationsskapande; allians; Kvinnojour; socialtjänst; socialt arbete och socialarbetare.;

    Sammanfattning : This essay portrays the relationship building between social workers and abused women. Intimate partner violence is a social problem worldwide. It appears that the relationship building between social workers and abused women is crucial for how the women receive support. LÄS MER

  4. 4. Undanhåller jag det jag egentligen tycker? : En kvantitativ studie om individers grundläggande värderingar och upplevd yttrandefrihet i olika sociala sammanhang

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Denise Wallgren; Linn Ottosson; [2023]
    Nyckelord :openness to change; conservative; freedom of expression; digital and physical public context; öppenhet till förändring; konservativ; yttrandefrihet; digitala och fysiska offentliga sammanhang;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om individens grundläggande värderingar påverkade individens begränsningar i yttrandefriheten. För att redovisa grundläggande värderingar utgår studien från Schwartz teoretiska ramverk. De värderingar som undersöktes var konservativ och öppenhet till förändring. LÄS MER

  5. 5. “Ibland kommer jag lite sent och då får jag inte läsa alls, det hade jag velat göra” : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar av den enskilda läsningen i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Lennox; [2023]
    Nyckelord :independent reading; primary school; reading development; reading interest; enskild läsning; lågstadiet; läsutveckling; läsintresse;

    Sammanfattning : För att elever ska öka sin läsförmåga är det centralt att de får läsa mycket samt att de får undervisning och stöd när de ska bearbeta en text. På grund av att alla elever inte får tid till att läsa förlorar de som inte läser delar av sin läsförmåga. LÄS MER