Sökning: "whole language och phonics"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden whole language och phonics.

  1. 16. "Man kan inte låsa in sig på en metod" : En undersökning om hur några lärare organiserar den tidiga läsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nathalie Gustavsson; Dinore Ademi; [2016]
    Nyckelord :Arbetssätt; den tidiga läsundervisningen; kombinerade läsinlärningsmetoder; motivation; Phonics; Whole language;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att undersöka hur några lärare organiserar den tidiga läsundervisningen genom olika metoder och arbetssätt i årskurs ett. Vi ville även undersöka hur dessa lärare motiverade sina elever till sin läsinlärning. För att samla empirisk data har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  2. 17. Läsinlärning med datorns hjälp : En studie om ASL (att skriva sig till läsning) och möjligheter till god skriv- och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anette Gunnarsson; Monica Brogård; [2016]
    Nyckelord :causal theories of reading and writing disabilities; learning theories; literacy learning methods; models of reading methods; phonics; whole language method; WTR writing to read ; orsaksteorier till läs- och skrivsvårigheter; inlärningsteorier; läsinlärnings-metoder; modeller för läsmetoder; ljudmetod; helordsmetod; ASL;

    Sammanfattning : Syftet med den kvantitativa undersökningen var att jämföra ASL (att skriva sig till läsning) i ett helordsperspektiv med den traditionella ljudmetoden gällande elevers tidiga läs- och skrivutveckling. Jämförelsen gjordes också för att se vilken läsinlärningsmetod som är mest gynnsam och om någon av dessa har bättre möjligheter att förebygga läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  3. 18. Barns tidiga läs-och skrivinlärning:lärares synsätt och arbetssätt : En studie om några lärares pedagogiska synsätt och arbetssätt som påverkar barns läs-och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Imam Tania; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några lärares uppfattning och arbetssätt angående barns läs- och skrivinlärning. I en kvalitativ undersökning har två grundskolelärare intervjuats och fyra lektioner observerats. LÄS MER

  4. 19. Wittingmetoden : En jämförande litteraturstudie av Wittingmetoden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Oredsson; [2016]
    Nyckelord :Witting; whole language; phonics; Läs- och skrivinlärning; läsinlärningsmetod;

    Sammanfattning : During these last decades there´s been a debate concerning children’s reading and writing skills. The opinion has been that children does not reach the goals in the curriculum. This study is focusing on the positive and negative sides in Phonics and Whole Language. LÄS MER

  5. 20. Improving Reading Skills For Dyslexic Students In The English Classroom

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Molnar Smith; [2016]
    Nyckelord :Dyslexia; Reading; Multisensory structured learning; phonemic awareness; Orton-Gillingham approach; phonics; whole language;

    Sammanfattning : The aim of this paper was to investigate what principles and approaches can be utilized when helping dyslexic students to improve their reading skills in the English classroom. The structure of this study is narrative research synthesis which means that the paper is based on articles written by others. LÄS MER