Sökning: "whole language och phonics"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden whole language och phonics.

  1. 21. Metoder för läs- och skrivinlärning i förskoleklassen : En kvalitativ studie av lärares resonemang för olika metoder som främjar barns läs- och skrivinlärning i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emina Hotic; Ellen Uvebrant; [2015]
    Nyckelord :Phonics; whole language; syntetisk metod; analytisk metod; läsning; skrivning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares synsätt och resonemang angående metoder för läs- och skrivundervisning samt vilka faktorer som anses betydelsefulla för barns läs- och skrivinlärning i förskoleklassen. Studien baseras på en kvalitativ undersökning där vi har intervjuat fyra lärare i förskoleklassen. LÄS MER

  2. 22. Fler barn med på läs- och skrivtåget : En kvalitativ studie som belyser fem lärares erfarenheter och upplevelser av Arne Tragetons läs- och skrivmetod "Att skriva sig till läsning"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lovisa Olsson; [2015]
    Nyckelord :Write to read; Code-oriented; Whole language; Phonics; ASL; Traditionell läs- och skrivundervisningsstil; Whole language; Phonics;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the teachers’ described experiences of advantages as well as disadvantages of Arne Trageton’s write to read-method (“ASL”) in contrast to the code-oriented traditional way of teaching. The aim of this study is furthermore to depict the teachers’ opinions on whether they experience that the ASL-method is unfavourable for students in general. LÄS MER

  3. 23. Barns läsutveckling : På vilket sätt påverkas den vid användandet av Phonics respektive Whole language?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lejla Gradisic; Maria Lundin; [2015]
    Nyckelord :Phonics; Whole languge; kombinerade metoder; läsinlärning; läsutveckling;

    Sammanfattning : Barns läsutveckling har länge delat upp forskare och lärare i två läger. The reading war i USA spred sig över världen under 1970-talet och påverkade även lärare och forskare i Sverige. LÄS MER

  4. 24. Den viktiga grunden : En studie om läs-och skrivinlärning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Rebecca Lundin; Marie Sveningsson; [2014]
    Nyckelord :Läsinlärning; Skrivinlärning; Phonics; Whole Language;

    Sammanfattning : Syften med studien är att undersöka vilka läs- och skrivinlärningsmetoder verksamma lärare använder sig av samt vilken syn lärarna har på läs- och skrivinlärning. Våra frågeställningar berör även de faktorer som påverkar läs- och skrivinlärningsprocessen. LÄS MER

  5. 25. Läs-och skrivinlärning : en kvalitativ undersökning av fyra pedagogers val av metod i läs- och skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Özlem Yücel; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background: Language skills are of great importance for all work at school and for students' future life and activities. Therefore it is particularly important that preschool and school in every way possible should encourage and support ALL children's linguistic development. LÄS MER