Sökning: "wiklund"

Visar resultat 1 - 5 av 445 uppsatser innehållade ordet wiklund.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om fenomenet dans i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Josefina Eriksson; Josefin Wiklund; Gabriella Arvidsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Dans; förskola; förskollärare; fenomenografi; fenomen; uppfattningar; variation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vad några noga utvalda förskollärare har för uppfattningar om fenomenet dans i förskolans verksamhet samt om dansens plats i verksamheten utifrån förskollärarnas tidigare erfarenheter. Studien är viktig för förskollärarens profession utifrån forskning som poängterar att barns lärande genom dans stärks på flera olika sätt (Lutz & Kuhlman, 2000; Moerman, 2016; Lobo & Winsler, 2008; Matthews m. LÄS MER

  2. 2. Är en bra stadsplanering nyckeln till demokrati?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Joanna Andsberg; Ellen Wiklund; [2024]
    Nyckelord :Stadsplanering; boendesegregation; demokrati; miljonprogrammet; förtätning.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats gör en jämförelse mellan Landskrona och Ystad för att förstå om det finns en korrelation mellan hur kommunernas fysiska stadsplanering är utformad och den lokala demokratin. Uppsatsen skapar ett analysverktyg utifrån demokratiska ideal och boendesegregation för att kunna jämföra och dra slutsatser om stadsplaneringen i förhållande till boendesegregationen och därmed även den lokala demokratin i respektive kommunen. LÄS MER

  3. 3. Bakom kulisserna av konsumtion: En kvalitativ undersökning om produktplaceringar i tv-serien Emily in Paris och unga vuxnas varumärkesuppfattning.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hilla Abrahamson; Camilo Carlsson Ramirez; Amanda Wiklund; [2024]
    Nyckelord :Produktplacering; tv-serie; semiotik; marknadsföring; stealth marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine how young adults perceive product placements in the tv show Emily in Paris. The ambition is to achieve a greater understanding of how consumer purchase intention is influenced by product placements, as well as the impact of product placements on consumers' attitudes and awareness towards brands. LÄS MER

  4. 4. Fantasi och konstruktion i lärmiljön för en kreativ lek : Aktionsforkning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna-Sara Johansson; Wiklund Malin; [2024]
    Nyckelord :aktionsforskning; förskola; lek; fantasilek; konstruktionslek; lärmiljö; tredje pedagogen; transformering; metakommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie är ett utvecklingsinriktat arbete som använder aktionsforkning som metod för att utveckla lärmijön i förskolan. Fantasilek och konstruktionslek hanteras ofta separat, men i vår studie avser vi i stället använda en kombination genom att fokusera på den tredje pedagogen, det vill säga lärmiljön. LÄS MER

  5. 5. Populärvetenskap mellan fakta, narrativ och  desinformation : Diskursiva praktiker för ”science myth debunking” på Tiktok

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Lotten Wiklund; [2024]
    Nyckelord :Science communication; Science and society; Tiktok; Disinformation; Science myth debunking; Networked publics; Media materialism;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to contribute to the understanding of how a pervasive digitalization and mediatization takes part in shaping and reshaping the relations between science and society and popular understanding of scientific epistemologies. In recent years, the prevalence of disinformation, fake news and conspiracy theories together with suggestions on how to combat this have come to characterize general discourses on knowledge, science, truth and digital media. LÄS MER