Sökning: "william corsaros"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden william corsaros.
1. Förskolepedagogers strategier för att inkludera barn i fri lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur pedagoger kan möjliggöra barns inkludering i fri leksamt belysa pedagogers gynnsamma strategier för barns fortsatta lekdeltagande. Medbarndomssociologen William A. LÄS MER
2. ”Vi vuxna måste inte bara vara närvarande, utan även härvarande” : En studie om förskollärares arbetssätt och förhållningsätt för att främja relationsbyggande och gemenskap i barngruppen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med att främja barns relationer i förskolan och hur de ser på sitt uppdrag utifrån läroplan för förskolan. Vi undersöker även hur förskollärare tolkar barns relationsbyggande under fri lek, i termer av inkludering och exkludering. LÄS MER
3. Hallå, social hållbarhet då? : Förskollärares uppfattning om hur den sociala hållbarheten arbetas med i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera innebörden av social hållbarhet ur förskollärares perspektiv genom våra frågeställningar “Vad betyder social hållbarhet i förskolan enligt förskollärare?” samt “Hur arbetar förskolorna med social hållbarhet i verksamheterna enligt förskollärare?”. Detta gjordes utifrån en funnen kunskapslucka angående att social hållbarhet hamnade i bakgrunden när det pratades om hållbar utveckling inom förskolan. LÄS MER
4. Får jag vara med? : En studie om hur några yngre förskolebarn tar sig in i äldre barns lek och kamratkulturer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur yngre barn går till väga för att få tillträde till äldre barns fria lek för att på så sätt bli en del av den nya gruppen som de börjat i. Studien besvarar tre frågeställningar; Hur påverkar förskolans struktur/sociala rum hur de yngre barnen bemöts av sina äldre kamrater? Vilka tillträdesstrategier använder sig yngre barn av för att ta sig in lek med de äldre barnen? Hur bemöts strategierna av de äldre barnen och vad kan det bero på? Den metod som har använts är etnografiska observationer av tre yngre barn som flyttats upp från en yngrebarnsavdelning till en äldrebarnsavdelning. LÄS MER
5. “Allt är ändå mitt! : EN STUDIE OM MAKTRELATIONER I BARNS FRIA LEK
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syfte: I vår studie har vi valt att undersöka hur barns maktrelationer förhandlas i den fria leken. Baserat på tidigare erfarenheter har vi uppmärksammat hur barn använder olika maktroller för att kontrollera leken. LÄS MER