Sökning: "wine tasting"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden wine tasting.
1. The Flavour of Words : A Study of Standardised Vocabularies and How Olfactory, Gustatory and Haptic Attributes in Wine Reviews are Currently Rendered in English
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This study delves into the intricacies of the language used in wine reviews, focusing on the adoption of standardised wine vocabularies, specifically the original Wine Aroma Wheel (Noble A. C. et al., 1984) and the Wine Lexicon of the Wine and Spirit Education Trust (WSET Level 4 Systematic Approach to Tasting Wine®, 2023). LÄS MER
2. Hur mycket kropp är det i detta utsökta vin? : Om den metaforiska betydelsen av kropp i vinprovningssammanhang
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Studien som redovisas i denna D-uppsats undersöker den metaforiska betydelsen av kropp i vinprovningssammanhang. Undersökningen hämtar sitt material från intervjuer med vinkonnässörer, vinlitteratur med undervisande syfte och texter från vinprovarwebsidor. LÄS MER
3. Vinturism i Sverige - möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie om Sverige som vinturismdestination och hur marknadsföringen kan främjas via sociala medier
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/TurismvetenskapSammanfattning : Wine tourism is a form of tourism that has grown in popularity in the last couple of decades and refers to tourism which aims to visit vineyards, wineries, and tasting or purchasing wine at or near the source of the wine. Destinations for wine tourism are often associated with warm climate countries which are dominant in wine production, such as Southern European, South and North American countries and Australia. LÄS MER
4. Regional rebranding through wine tourism and organic viticulture : A case of small to medium wine domains in Beaujolais, France
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknikSammanfattning : This research is a case study on the wine producing region of Beaujolais, France. It investigates the potential that organic wine tourism, which promotes the benefits of responsible wine production methods, has to positively rebrand Beaujolais. LÄS MER
5. Etikettdesign som förmedlar smak
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka hur en rödvinsflaskas etikett kan designas för att attrahera målgruppen millennials och samtidigt förmedla vinets smak. För att göra detta gjordes en undersökning av målgruppens preferenser genom en kvantitativ inledande studie, följt av en förstudie som undersökte tidigare studier och även designteori. LÄS MER