Sökning: "wittingmetoden LTG analytisk"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden wittingmetoden LTG analytisk.

  1. 1. Läsinlärningsmetoder i undervisningen : – En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hoodo Feysal; Madelaine Persson; [2018]
    Nyckelord :Läsinlärning; Reading instruction; läsinlärningsmetoder; analytisk metod; syntetisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka läsinlärningsmetoder forskningen anser är mest effektiva i läsundervisningen. Denna undersöknings insamling bygger på data från vetenskapliga artiklar som har sammanställts i resultatet, för att få fördjupad förståelse gällande läsundervisningen och olika läsinlärningsmetoder. LÄS MER

  2. 2. Olika sätt att lära barn läsa och skriva : Ett individualiserat lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jennie Segerberg; Zackarias Wester; [2009]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; syntetisk och analytisk metod; Wittingmetoden; LTG-metoden; Bornholmsmodellen; Kiwimetoden; Tragetonmetoden; Umeåmodellen; läsutvecklingsschema; individualisering;

    Sammanfattning : Vår studie gick ut på att undersöka vilka läs- och skrivinlärningsmetoder som används i skolan och hur lärare arbetar med att individanpassa dessa metoder. För att undersöka detta har vi genomfört en kvalitativ studie. Grunden för arbetet har varit enkätintervjuer med lärare och observationer i år ett. LÄS MER

  3. 3. Pedagogens arbete med läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carolina Eliasson; [2009]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; LTG- metoden; Analytisk metod; Syntetisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats var att ta reda på hur en pedagog kan arbeta med den inledande läs- och skrivinlärningen och hur eleverna upplevde läs- och skrivundervisningen. För att uppnå mitt syfte använde jag mig av två frågeställningar: •Hur arbetar pedagogen med läs- och skrivinlärning•Hur upplever eleverna arbetet med läs- och skrivinlärning? För att få svar på mina frågeställningar använde jag mig av tre forskningsmetoder: kvalitativ intervju, kvalitativ observation och kvantitativ enkätundersökning. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivinlärning eller omvänt En jämförelse mellan Tragetonmetoden och mer etablerade metoder

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisette Fernström; Maria Heikenberg; [2009]
    Nyckelord :Läsinlärning; skrivinlärning; Trageton; analytisk ;

    Sammanfattning : SammanfattningEtt arbete om läs- och skrivinlärning vilket är ett betydelsefullt och centralt ämne i skolan. Som lärare skall godakunskaper inom svenskämnet besittas eftersom ämnet lägger grunden för det dagliga arbetet i skolan då deinvolveras i många olika ämnen i skolverksamheten. LÄS MER

  5. 5. En studie av lärares läs- och skrivundervisning i grundskolans tidiga år

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Eva Eliasson; Eva-Christin Larsson; [2007]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; läs- och skrivutveckling; individualpsykologiska perspektivet; socialinteraktionistiska perspektivet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Ett av skolans viktigaste uppdrag är att skapa goda möjligheter för barn att lära sig att läsa och skriva. Då vi som blivande lärare kommer att arbeta med barns läs- och skrivutveckling ansåg vi det vara viktigt för oss att få en djupare insikt i hur det arbetet går till. LÄS MER