Sökning: "women’s perspective"

Visar resultat 1 - 5 av 496 uppsatser innehållade orden women’s perspective.

  1. 1. KOM SOM DU ÄR. En semiotisk analys av Försvarsmaktens filmkampanjer utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mona Kamali; [2024-03-06]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; Försvarsmakt; myndighet; semiotik; kommunikation;

    Sammanfattning : In recent decades, the Swedish Armed Forces have undergone major changes as gender neutral. Men and women must fight side by side for the motherland as equals. This new conscription creates new challenges for the Swedish Armed Forces communication when both men and especially women are desired to join them. LÄS MER

  2. 2. Matriarkatet i Barbie: Jämställd idyll eller överdriven dystopi? : En tematisk analys ämnad att studera unga kvinnors och mäns uppfattningar av omvända genusstrukturer i Barbie 2023.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jenny Andersson; Evelina West; [2024]
    Nyckelord :Barbie; Gender Structures; Matriarchy; Patriarchy; Equality; Barbie; Genusstrukturer; Matriarkat; Patriarkat; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur unga kvinnor och män i åldern 20-29 som studerar på svenska högskolor uppfattar de omvända genusstrukturerna i filmen Barbie (Gerwig, 2023). Detta gjordes genom semistrukturerade intervjuer som sedan granskades med en tematisk analys. LÄS MER

  3. 3. Reklam för vad, kläder eller kroppar? : En multimodal kritisk diskursanalys om hur skönhetsideal framställs i Lindex kampanj ”Reinvent the Model”

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emelie Lundgren; Alma Wikberg; [2024]
    Nyckelord :Beauty standards; advertising; fashion industry; femvertising; woke; multimodal critical discourse analysis;

    Sammanfattning : Marketing is crucial to the success of any company, and in line with an increased emphasis on sustainability, many companies now include sustainability issues in their communications. The clothing company Lindex's campaign ”Reinvent the Model” aims to reshape the female ideal and promote diversity in their marketing. LÄS MER

  4. 4. Anhöriginvandring och partnervåld : En kartläggande litteraturstudie av kvinnors upplevelser

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Klara von Grothusen; Saga Meijer Hermodsson; [2024]
    Nyckelord :dependency; family migration; female migrants experience; intersectionality; intimate partner violence; scoping review;

    Sammanfattning : Foreign-born women who migrate to a partner implies a particular vulnerability towards intimate partner violence. This is due to reasons including migration law related dependency. Little research has been made on intimate partner violence amongst this specific migrant group. LÄS MER

  5. 5. Kvinnors upplevelser av att få besked ombröstcancerdiagnos : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Camila Fernanda Cravero Springmuller; Larissa Trablsiya; [2024]
    Nyckelord :Breast cancer; diagnosis; experiences; patient perspective; women; Bröstcancer; diagnos; kvinnor; patientperspektiv; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bröstcancer är den vanligaste cancerdiagnosen bland kvinnor, både i Sverige och internationellt. Vanligtvis upptäcks bröstcancern av kvinnan själv eller genom mammografiscreening. Bröstcancer är ett relevant ämne för den grundutbildade sjuksköterska, därför att omvårdnad är sjuksköterskans ansvarsområde. LÄS MER