Sökning: "word-decoding"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade ordet word-decoding.

  1. 1. Fonologisk medvetenhet och ordavkodning hos svensktalande vuxna

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Sara Heshmati Högrelius; [2024]
    Nyckelord :phonological awareness; word decoding; test; adults; norms; fonologisk medvetenhet; ordavkodning; test; vuxna; normer;

    Sammanfattning : Formell bedömning av fonologisk medvetenhet samt avkodning av ord och nonsensord är nödvändigt för korrekt diagnostik av läs- och skrivsvårigheter. Normer för vuxna saknas dock för svenska test som används för att pröva dessa förmågor. LÄS MER

  2. 2. Stava rätt : En kvantitativ studie som undersöker korrelationen mellan stavning och morfologisk kunskap i årskurs 2 och 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Hanna Nilsson; Tina Nordh; [2023]
    Nyckelord :stavning; morfologisk kunskap; fonemisk medvetenhet; avkodning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Spelling is known to be a very complex ability that includes many different cognitive and language skills. The purpose of the study was to (1) investigate the correlation between students’ spelling and morphological knowledge in grade 2 and grade 4, and (2) study the differences between poor and advanced spellers in regards to phonemic awareness and word decoding. LÄS MER

  3. 3. Relationen mellan morfologisk kunskap, avkodning och stavning i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Hanna Jansson; Johanna Wedberg; [2023]
    Nyckelord :morfologisk medvetenhet; avkodning; stavning; speciallärare;

    Sammanfattning : A number of studies have shown correlations between students' morphological awareness and their decoding skills, word recognition, spelling, word comprehension and reading comprehension. The purpose of this study was 1. to investigate the correlation between morphological knowledge and decoding and spelling in grade 2,  and 2. LÄS MER

  4. 4. Can a parental questionnaire about children’s reading ability identify dyslexia in school children?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Matilda Löfstedt; Astrid Hellman; [2021-02-12]
    Nyckelord :dyslexia; screening; parental questionnaire; diagnosis; reading; dyslexi; screening; föräldraskattningsformulär; diagnos; läsning;

    Sammanfattning : In today's society, great demands are placed on people’s reading and writing ability. Studies have shown that children with dyslexia are at greater risk of developing depression and anxiety than other children. Therefore, a time and costeffective screening instrument is needed to identify dyslexia at an early age. LÄS MER

  5. 5. Normering och undersökning av övningseffekt på ordavkodningstesten A1-A4 på mellanstadieelever i kommunala grundskolor : en kvantitativ tvärsnittsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Isabella Kadar; Lars-Johan Kroon; [2021]
    Nyckelord :Word decoding; re-testing; practice effect; reading disability; dyslexia; Ordavkodning; upprepad testning; övningseffekt; lässvårigheter; dyslexi;

    Sammanfattning : Upp till 20% av alla barn drabbas av någon form av läs- och skrivsvårigheter. För kunna utvärdera de interventioner och anpassningar som skolan gör för dessa barn behövs valida och reliabla testinstrument. LÄS MER