Sökning: "work-life balance millennials"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden work-life balance millennials.

  1. 1. What are Turnover decision making factors? - A comparative study between Generation Y and Generation X in Sweden on how different factors weigh in the decision to stay or resign from a workplace.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ida Karolina Mårtensson; Daria Zemliak; [2023]
    Nyckelord :Generation X; Generation Y; millennials; generationsomsättning; arbetsplats; generational turnover; workplace.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes i Sverige med syftet att erbjuda ett nytt perspektiv på ämnet turnover och hur olika faktorer påverkar beslutet att säga upp sig från jobbet eller stanna kvar. Med detta syfte undersökte studien de sex faktorerna lön och förmåner, miljö, karriärmöjligheter, kollegiala aspekter, meningsfullhet och balans mellan arbete och privatliv, som har ansetts vara några av de mest inflytelserika när man fattade det beslutet att lämna eller stanna kvar på en arbetsplats. LÄS MER

  2. 2. Morgondagens arbetsmarknad är här : En kvalitativ studie om varför generationerna Millennials och Gen Z byter arbetsplats oftare än tidigare generationer och vad organisationen bör göra för att behålla dem

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Linda Clavertz; Elizabeth Asiimwe; [2022]
    Nyckelord :Age Group; Communication; Development; Employment; Employers; Gen Z; Generations; Job; Leadership; Market; Millennials; Employee Turnover; Workplace; Anställning; Arbetsgivare; Arbetsmarknad; Arbetsplats; Generationer; Gen Z; Kommunikation; Ledarskap; Millennials; Organisationer; Utveckling; Personalomsättning; Åldersgrupp;

    Sammanfattning : Dagens organisationer möter nya villkor och krav från de yngre generationerna Millennials och Gen Z på arbetsmarknaden. Med de yngre generationernas nya villkor och krav har organisationen fått det svårare att behålla dem på sin arbetsplats. LÄS MER

  3. 3. Management Control of Tomorrow – Expectations and preferences affecting business students ́ motivation and job satisfaction, and the consequences for management control

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jacob Thell; Tristan Klüfer; [2022]
    Nyckelord :Millennials Zoomers; Expectations; Preferences; Motivation; Job satisfaction; Business and Economics;

    Sammanfattning : The purpose is to investigate what the next generation of employees prefer and expect, to be satisfied and motivated at work. It should also be shown, what they prioritise, when comparing two different items. LÄS MER

  4. 4. Platsannonsens roll i rekryteringssvårigheter. : en studie om nyutexaminerade civilekonomers förväntningar och krav på platsannonser

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Erika Henningsson; Sheriin Mohamsson; [2022]
    Nyckelord :Newly graduated economics students; Employee; Employer; Job advertisements; Motivation; Needs; Requirements; Maslow s hierarchy of needs; Herzberg s two-factor theory; Anticipatory psychological contract; Instrumental-symbolic framework; Nyutexaminerad civilekonomstudenter; Arbetssökande; Arbetsgivare; Platsannonser; Motivation; Behov; Krav; Maslows behovshierarki; Herzbergs tvåfaktorteori; Arbetsgivarförpliktelser; Instrumentell-symbolisk teori.;

    Sammanfattning : Företagens rekryteringsbehov har ökat kraftigt under de senaste två åren, det visar sig att tre av tio rekryteringsförsök misslyckas på grund av att det är svårt att finna kandidater med rätt utbildning, tidigare yrkeslivserfarenhet och motivation. Platsannonser har en betydande roll för att attrahera kandidater och är en viktig del i rekrytering, chansen att rekrytera den ideala kandidaten börjar redan vid platsannonsen. LÄS MER

  5. 5. A digital native or snowflake? : The perceptions of job satisfaction by millennial engineers in Sweden.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Betty Bakhshi; [2020]
    Nyckelord :Millennial; job satisfaction; motivation; engineer;

    Sammanfattning : Millennials are a generation mentioned frequently both in research and in popular media. Popular media often describes the millennials as disloyal, sensitive and difficult. The scholarly research regarding millennials is largely based on generation cohort, which is a concept that each generation has specific characteristics. LÄS MER