Sökning: "writing pedagogy"

Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser innehållade orden writing pedagogy.

  1. 1. Exploring the Integration of Artificial Intelligence Tools in English as a Foreign Language (EFL) Pedagogy. A Literature Review

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Rasmus Andersson; Axel Ringhagen; Albin Tapper; [2024-01-18]
    Nyckelord :Teachers; implementing AI; EFL classroom;

    Sammanfattning : The introduction of artificial intelligence (AI) tools in schools has sparked a polarised debate about its negative impact on critical thinking, plagiarism, and problem-solving skills. Future educators will be affected by the tools, prompting this thesis to explore their potential benefits and challenges through a literature review. LÄS MER

  2. 2. Har du blivit formellt inbjuden? : En studie om hur lärare undervisar om formella texter ur ett kompensatoriskt perspektiv och ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rickard Hammar; [2024]
    Nyckelord :formellt skrivande; likvärdig utbildning; kompensatoriska anpassningar; formella genrer;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att undersöka hur fem legitimerade svensklärare undervisar om det formella textskrivandet i kursen svenska 2 på gymnasienivå. Studien har ett kompensatoriskt perspektiv då skolan och dess lärare ska se till att alla elever får chans att nå så långt de kan. LÄS MER

  3. 3. "13 meter från marken" : Poetiska texter i en svensk niondeklass

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Mersad Hodzic; [2024]
    Nyckelord :poetry; art; ekphrasis; identity; positionality; critical literacy; thematic narrative analysis; culturally sustaining pedagogy; Swedish language and literature teaching;

    Sammanfattning : This master’s thesis investigates poetic text writing through a teaching project conducted on a secondary school class in Sweden. Inspired by ekphrastic poetry, the teaching project consisted of poetry and literature reading. The students visited a sculpture related to the literature, upon which they wrote poetic texts about the sculpture. LÄS MER

  4. 4. Lärares didaktiska val av digitala applikationer : En intervjustudie kring hur lågstadiepedagoger motiverar sina val av digitala applikationer för att främja elevernas läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annelie Andersson; Anna Ewald; Nina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :digital tools; applications; literacy; primary school; digitala verktyg; applikationer; läs- och skrivutveckling; lågstadiet;

    Sammanfattning : I Lgr22 står det formulerat att eleven ska få skapa texter enskilt och gemensamt där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg. Då digitala verktyg används nästan dagligen i skolverksamheten samt att dessa ofta är uppbyggda på att användaren ska navigera i applikationer så är det viktigt att synliggöra pedagogernas perspektiv och didaktiska val. LÄS MER

  5. 5. Nivågruppering i fokus - En studie om undervisning i gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sanna Olsson; Svante Norlin; Edvin Sydmark; [2023]
    Nyckelord :differentierad undervisning; gehörs- och musiklära; musikpedagogik; musikteoriundervisning; nivågruppering; utbildningsvetenskap differentiated teaching; level grouping; music pedagogy; music theory; music theory teaching; educational science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under vår utbildning har vi blivit intresserade av nivågruppering. Syftet med studien är att undersöka hur nivågruppering används i gehörs- och musiklära samt dess påverkan på undervisningen. LÄS MER