Sökning: "yngre åldrar"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden yngre åldrar.

  1. 1. Att inleda en lektion : En kvantitativ studie av uppfattningar om motivation vid lektionsinledningar hos lärare för yngre åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Gybäck Erlandsson; Alexandra Eleftheriadou; [2022]
    Nyckelord :Motivation; lektionsinledning; struktur; ämnesspecifikt innehåll; intresse; enkätstudie; lärare för yngre åldrar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna företrädelsevis kvantitativa studie är att bidra med kunskap om hur lärare uppfattar vikten av motivation vid lektionsinledningar. Studien är relevant då det finns få studier angående motivation i lektionsinledningar i en svensk skolkontext. Studiens teoretiska ramverk är motivationsteorier. LÄS MER

  2. 2. Bildlärares normkritiska arbete i de lägre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Christofer Persson; [2022]
    Nyckelord :Bild; Genus; Bildlärare; Normkritiskpedagogik; skolanstidigare år;

    Sammanfattning : Jag har intervjuat bildlärare i de lägre åldrarna i syfte att få syn på hur dessa arbetar med normer och genus i bildämnet. Det står i styrdokumenten för grundskolans tidigare år att läraren skall arbeta kritiskt med normer och könsmönster, men det är inte utskrivet i de centrala målen för bildämnet i de tidigare åren utan dyker upp först i målen för högstadiet. LÄS MER

  3. 3. En vardagsanknuten matematikundervisning : En kvalitativ studie om elevers syn på en vardagsanknuten matematikundervisning i grundskolans yngre åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Michaela Gunnarsrud; Ellinor Östergren; [2022]
    Nyckelord :Everyday-related mathematics teaching; pupils-centered learning; advantage; disadvantages; pupils; Vardagsanknuten matematikundervisning; elevcentrerat lärande; fördelar; nackdelar; elever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om elevers syn på vardagsanknytninginom matematikundervisningen i årskurserna 2 och 3. Metoden vi antog i studien ären kvalitativ ansats som har sin utgångspunkt i semistrukturerade personligaintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Vant eller ovant, mer eller mindre : En studie om motorik inom slagverk och trummor på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jonatan Carlsson; [2022]
    Nyckelord :motorik; koordination; slagverk; trummor; kulturskola; inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad slagverkspedagoger på kulturskolan anser vara faktorer som påverkar elevernas motoriska inlärning och utveckling, hos deras elever i framför allt yngre åldrar. Frågeställningarna söker svar på vad som påverkar motoriken, huruvida det går att tidsmässigt planera när olika motoriska framsteg bör ske samt om och eventuellt vilka verktyg lärarna har för motorisk utveckling hos sina elever. LÄS MER

  5. 5. Boendekollektiv – Framtidens boende?

    M1-uppsats, Jönköping University/Tekniska Högskolan

    Författare :Nilla Jönsson; Ida Fahlborg; [2020]
    Nyckelord :Boendekollektiv; co-living; bostadsmarknad; bostadsbrist; bostadsforskning; materialkvalitet;

    Sammanfattning : Syfte: För att kunna bygga långsiktigt behövs forskning angående vilken typ av boende som efterfrågas. Äldre forskning är baserad på den klassiska kärnfamiljen, något som inte är lika vanligt förkommande längre. När Sveriges befolkning blir fler och äldre blir de yngre lidande i form av utebliven bostad. LÄS MER