Sökning: "yngre barns uttryck"

Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade orden yngre barns uttryck.

  1. 21. Uppväxt på landsbygden

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lina Alm; [2017-06-22]
    Nyckelord :Barn; klass; landsbygd; genus; kön; sexualitet; förskoleklass;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet för föreliggande studie har varit att undersöka hur föreställningar om klass, kön och sexualitet görs i en förskoleklass vardagliga verksamhet i en ort på landsbygden. En genomgång av tidigare forskning har visat på en avsaknad av forskning om yngre barns identitetsskapande framförallt gällande klass och icke-urbana platser. LÄS MER

  2. 22. ”Bara lite kladd” : Varierar barns uttryck i förhållande till pedagogens bemötande av barns skapande i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Johansson; Hanna Klang; [2017]
    Nyckelord :Skapande process; pedagogers bemötande; bild; förskolan; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Inledning Detta examensarbete handlar om pedagogers förmåga till ett varierat bemötande under barns skapande process. Av aktuella debatter, styrdokument, tidigare forskning framkommer det att barn begränsas i sina möjligheter att använda alla sina uttrycksformer i förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 23. När musikundervisningen möter barns olikheter : En kvalitativ studie om musiklärares uppfattningar kring interkulturell musikundervisning och barns relation till musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Kim Schröder; Simon Åberg; [2017]
    Nyckelord :Musikundervisning; skola; fritidshem; uttryck; uttrycksform; relation; interkulturell musikundervisning; lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en inblick i lärares uppfattningar kring hur arbetet med musik inom skola och fritidshem för elever i årskurs 1-6 ser ut och hur man genom interkulturell musikundervisning bemöter barns skilda relationer till musik och musicerande utifrån barns sociala och kulturella bakgrund och hur undervisningen kan möjliggöra för eleverna att använda musik som uttrycksform. Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med musiklärare vid olika grad av mångkulturella skolor. LÄS MER

  4. 24. Barns inflytande över material i inomhusmiljön på förskolan : en studie om pedagogers perspektiv och makt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Petra Stenberg; [2017]
    Nyckelord :inflytande; delaktighet; förskolans miljö; förskolans material; makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ge kunskap om hur pedagoger i förskolan talar om begreppet inflytande och arbetet med barns inflytande över materialet i inomhusmiljön samt belysa maktförhållanden mellan pedagoger och barn i förskolan. Ett maktperspektiv har använts som teoretisk ram för att studera maktförhållanden och styrningar i förskolan. LÄS MER

  5. 25. "Tittut!" : En minietnografisk studie om hur pedagogers makt och barns motstånd tar sig i uttryck i hallen på en yngrebarnsavdelning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Erica Sjöström; Sofia Selin; [2017]
    Nyckelord :Diskurs; Normer; Positionering; Makt; Motstånd; Förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur makt och motstånd mellan vuxna och de yngre barnen tar sig i uttryck i hallsituationen vid på- och avklädning. Vi vill även identifiera dominerande diskurser som kan ligga till grund för pedagogernas och barnens agerande. LÄS MER