Sökning: "youtube barn"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden youtube barn.

  1. 1. VAD TITTAR BARNEN PÅ, EGENTLIGEN? Representation i Youtubeinnehåll som konsumeras av barn i åldern 9–12 år

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Matilda Liebig; [2023-03-10]
    Nyckelord :Representation; Youtube; barn; genus; intersektionalitet; ECA;

    Sammanfattning : Executive summary Different media outlets have a big role in shaping our perception of reality, perhaps even more so for children. They have fewer reference points with real life than us adult, what they see in various channels is more or less all they know of the outside world. LÄS MER

  2. 2. “MED KODEN FAMILJ10 FÅR NI 10% RABATT PÅ…” En kvalitativ innehållsanalys av barns involvering i familjevloggares betalda samarbeten på YouTube

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Martina Davitkova; Hanna Eklund; Ella Engberg; [2023-03-10]
    Nyckelord :kommersiell sharenting; familjevloggare; YouTube; influencers; främre regionen; bakre regionen; fasad; intrycksstyrning; självpresentation; barn; utsända uttryck; överförda uttryck;

    Sammanfattning : EXECUTIVE SUMMARY In the early 2000s, the rise of the influencer industry began. An influencer refers to a person with influence and the ability to influence their audience to consume certain products or perform a specific action. LÄS MER

  3. 3. Meningsskapande genom existentiell kultur vid barndomstrauma : En undersökning av hur de med barndomstrauma ofta dissocierar och upplever djupare meningsskapande och dess läkande effekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Amanda Vargvinge; [2023]
    Nyckelord :will; existential meaning-making; symbolic messages; childhood trauma; popular culture; existential culture; GT; will to meaning; the abyss experience; spiritual wholeness.; vilja; existentiellt meningsskapande; symboliska budskap; barndomstrauma; populärkultur; existentiell kultur; GT; viljan till mening; avgrundupplevelsen; själslig helhet.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsats är att undersöka varför människor med barndomstrauma kan finna mytologiska symboliska berättelser i existentiell kultur läkande. De frågor som ställs är: På vilket sätt kan berättelser om superhjältar ge ökad förståelse om barndomstrauma, både för de som själva upplevt det, samt de som inte upplevt det? Hur kan berättelser om superhjältar verka psykiskt läkande vid barndomstrauma? Vilken betydelse har känslor i läkandeprocessen av barndomstrauma? Material som använts är TV-serien Moon Knight och kommentarer från YouTube. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares syn på lärplattan i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Olsson; Anna Glavmo; [2023]
    Nyckelord :digitalisering; digital kompetens; förskollärare; lärplatta; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur förskollärare använder sig av lärplattan i förskolans verksamhet. I bakgrunden redogörs den teoretiska utgångspunkt som är sociokulturellt perspektiv samt tre relevanta begrepp. Därefter presenteras tidigare forskning om lärplattan i förskolan. LÄS MER

  5. 5. “Man går in på Youtube sen hittar man danserna och sen dansar man såhär” : En barndomsstudie med inriktning digitalt medierad dans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tilde Freiholtz; Elin Veberg; [2023]
    Nyckelord :aesthetics; dance; preschool; childhood; sociology of childhood; children s perspective; digitalization.; estetik; dans; förskola; barndom; barndomssociologi; barns perspektiv; digitalisering.;

    Sammanfattning : Studiens syfte består av två delar där första delen handlar om att närma oss barns perspektiv gällande estetik där dans i förskolan är centralt. Detta genom att undersöka vilka kunskaper barn besitter om dans samt hur de förmedlar dessa. LÄS MER