Sökning: "youtube reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden youtube reklam.

  1. 1. Länge leve den feministiska rakhyveln...eller? : En multimodal kritisk diskursanalys av Billie Inc:s reklamfilmer på YouTube

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Olivia Callaghan; Vilma Grahn Lindahl; [2023]
    Nyckelord :Femvertising; feminism; genuskonstruktioner; kommodifierad feminism; postfeminism; multimodal kritisk diskursanalys; reklam; stereotyper; Youtube;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur feministiska budskap kommodifierar och exploaterar marknadsföring riktat till kvinnor, även kallat femvertising. Detta har gjorts genom en multimodal kritisk diskursanalys (MCDA) av det amerikanska rakhyvelföretaget Billie Inc:s två reklamfilmer Project body hair från 2019 och Think of a woman från 2021. LÄS MER

  2. 2. Marknadsföring på YouTube, en bra idé för företagen? : En kvalitativ studie kring företags marknadsföring på YouTube och dess påverkan på kundens uppfattning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anton Exerman; Jesper Waldén; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker de negativa effekter marknadsföring på YouTube skapar och kopplar det till teorierna Ad Intrusiveness, Ad Irritation och Ad Avoidance. Studien undersöker även hur kundens uppfattning av ett företag påverkas av deras reklam på YouTube. LÄS MER

  3. 3. Advergames : En studie om hur ett spelifierat reklamformatfungerar på en social plattform med inriktning på videoklipp

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Matilda Nimvik; Alice Duncalf; [2023]
    Nyckelord :Gamification; Advergames; Prototype; Online Advertisement; Persuasive Games; Flow; Design Science; Spelifiering; Advergame; Prototyp; Reklam Online; Persuasiva Spel; Flow; Designvetenskap;

    Sammanfattning : Studien diskuterar hur spelifierad reklam, ett så kallat advergame som kombinerar spel ochreklam, kan påverka användarnas engagemang på en plattform såsom Youtube. En prototypskapades med målet att illustrera hur spelifierad reklam på en videoplattform kan se ut. LÄS MER

  4. 4. Störande. Är det en definition?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Arvid Castor; Carl Norrman Humble; [2022-08-01]
    Nyckelord :YouTube; reklam; influencer marketing; annonser; attityd; unga; köpbenägenhet;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study and analyze how adolescents and young adults experience advertising on YouTube. We have through qualitative interviews studied our respondents' self-experienced attitudes towards video-ads and influencer marketing, and how this may affect their YouTube consumption and/or their propensity to buy the advertised products or services. LÄS MER

  5. 5. Identitet säljer! : - En retorisk studie om hur konkurrerande varumärken framställer sin identitet och konstruerar identiteter i reklam -

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fredrika Herlitz; Natthawat Phaithong; [2022]
    Nyckelord :Constitutive rhetoric; visual and multimodal rhetoric; brand identity; social identity; postmodernism; social representation; advertisement;

    Sammanfattning : The following study will examine brand identity to seek to understand how competing large companies – Apple and Samsung – successfully communicate their brand identity in similar or different ways in commercial contexts. The purpose is to investigate how brand identity constructs social groups and individuals through rhetorical identification. LÄS MER