Sökning: "yrkes- och studieförberedande program"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden yrkes- och studieförberedande program.

  1. 1. ”Allt behöver inte handla om skotrar, brott och epor” : En intervjustudie om litteraturundervisningens främmandegörande potential i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Joel Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Egenvärldar; främmandegörande bildning; gymnasieskolan; litteraturundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som behandlar svenskämnets litteraturundervisning. Syftet är att genom intervjuer undersöka vad sju svensklärare på gymnasiet säger om sin litteraturundervisning, på både yrkes- och studieförberedande program, utifrån ett främmandegörande perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Att möta det främmande : En systematisk litteraturstudie av litteraturundervisningen på yrkes- respektive studieförberedande gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Joel Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; läsarter; ämneskonceptioner; främmandegörande bildning; egenvärldar;

    Sammanfattning : Det här är en systematisk litteraturstudie som behandlar gymnasieskolans litteraturundervisning. Syftet är att undersöka tidigare forskning gällande hur litteraturundervisningen på gymnasiets yrkes- respektive studieförberedande program ger eleverna möjlighet att lämna sina egenvärldar och möta en främmandegörande bildning. LÄS MER

  3. 3. Manliga gymnasielevers aeroba förmåga och aktivitetsnivå : En jämförande studie mellan yrkes- och studieförberedande program

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Louise Ringström; Carl Wassén; [2022]
    Nyckelord :vo2max; adolescents; activity; health; pedometer; vo2max; gymnasieelever; aktivitet; hälsa; Health; pedometer;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka manliga gymnasieelever i Stockholmsområdet, deras aeroba förmåga (VO2max) samt deras grad av fysisk aktivitet mätt genom antal steg som tas per dag. (1) Vad har manliga gymnasieelever för aerob förmåga och i vilken grad uppnår de fysisk aktivitet registrerad genom pedometer? (2) Finns det något samband mellan aerob förmåga och fysisk aktivitet hos manliga gymnasieelever? (3) Förekommer det någon skillnad i aerob förmåga och fysisk aktivitet mellan yrkesförberedande- och studieförberedande manliga elever?  Metod: Denna studie är en kvantitativ experimentell studie där 25 manliga gymnasieelevers aeroba förmåga (VO2max) och aktivitetsnivå har undersökts. LÄS MER

  4. 4. "Skaka hand, kramas, kindpussas eller dunka varandra i ryggen (grabbkramas)?" : En kvalitativ intervju- och läroboksanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Jessica Lyckman; Jessica Abenius; [2019]
    Nyckelord :yrkes- och studieförberedande program; läroboksanalys; Svenska 1; lärarattityder; yrkeselever; Skönlitteratur; mångfald; mångkultur; interkulturalitet; inkludering; kanon; västerländsk kanon;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet har en läroboksanalys gjorts på två läroböcker, Svenska impulser 1 (2017) och Svenska impulser för yrkesprogrammen (2012). Syftet med examensarbetet är att se vilka skillnader som finns i de undersökta läroböckerna och om innehållet överensstämmer med läroplanen. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogiskt arbete för elever med läs- och skrivsvårigheter vid övergång till gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malena Nordin; Anna Stadelmann Berglund; [2018]
    Nyckelord :gymnasieskola; inkludering; läs- och skrivsvårigheter; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik; övergångar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få syn på vilka rutiner som fanns vid övergången mellan grundskola och gymnasieskola för elever med läs- och skrivsvårigheter. Utöver det ville vi synliggöra hur det praktiska arbetet med dessa elever såg ut för specialpedagog/ speciallärare. Detta belyste vi utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER