Sökning: "yrkeselever"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet yrkeselever.

  1. 1. "Var är dom?" : En intervjustudie om lärarnas syn på frånvaro i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Simon Wetterstrand; [2023]
    Nyckelord :Absence; Motivational work; Motvating factors; Physical Education; Physical Education Teacher; Vocational programs; Frånvaro; Idrott och hälsa; Idrottslärare; Motivationsarbete; Motivationsfaktorer; Yrkesprogram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att försöka få en djupare förståelse för hur frånvaron ser ut i ämnet idrott och hälsa inom yrkesförberedande program och även hur idrottslärarna arbetar med motivationsarbete. Efter egna observationer under min VFU-period så såg jag en tydlig skillnad i frånvaro mellan dem olika programtyperna vilket blev än mer tydligt efter tillgång till en frånvarolista. LÄS MER

  2. 2. ”Man får bara brösta det” : En studie i yrkeselevers motivation till svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jesper Andersson; [2023]
    Nyckelord :Grit; mixed-method; motivation; Self Determination Theory; the Swedish subject; vocational program; Grit; mixed-method; motivation; Self Determination Theory; svenskämnet; yrkesprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra och skapa en större förståelse för de faktorer som kan påverka yrkeselevers måluppfyllelse och slutförande av sin utbildning i gymnasieskolan. Studien har fokuserat på att undersöka vad yrkeselever anser om svenskämnets innehåll och dess relation till deras programinriktning och framtid. LÄS MER

  3. 3. Läsundervisning i engelska på gymnasiets yrkesprogram : En kvalitativ intervjustudie utifrån lärar- och elevperspektiv

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Michaela Cedergren; [2023]
    Nyckelord :English; Teaching reading; Motivation; High school vocational programs; Engelska; Läsundervisning; Motivation; Gymnasiets yrkesprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som kan ha betydelse för läsundervisningeni engelska på gymnasiets yrkesprogram. Anledningen till att yrkesprogram har valts fördenna studie beror på att det verkar finnas ett stort läsmotstånd på dessa program, och det är svårt att hitta tidigare forskning om just yrkeselever. LÄS MER

  4. 4. Karakterisera yrkesmatematik utifrån en analys av yrkesämnenas och matematikämnets läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Mathilda Lennermo Selin; [2023]
    Nyckelord :Yrkesmatematik; yrkesläroböcker; matematikläroböcker; aktivitetssystem; läroboksanalys; yrkeselever;

    Sammanfattning : Mellan den traditionella skolmatematiken (Civil, 2002) och den matematik som används på arbetsplatser finns det en lucka. Elever som går på yrkesprogram saknar ofta motivation för matematikämnet och upplever att matematiken i gymnasieskolan är abstrakt och saknar förankring i det kommande yrkeslivet. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur och andra typer av texter : En kvalitativ intervjustudie om 13 lärares didaktiska val i kurserna Svenska 1–3, SVA 3 och SFI kurs D

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Sara Flodin; Ilona Henrysson; [2021]
    Nyckelord :Svenska; gymnasiet; skönlitteratur; didaktik; kvalitativa intervjuer; inkludering; proximal utvecklingszon; skolans demokratiska uppdrag; likvärdig undervisning;

    Sammanfattning : I studien undersöks svensklärares val av undervisningsmetoder och innehåll vid arbetet med skönlitteratur i kurserna Svenska 1–3, SVA 3 och SFI kurs D. Studien ämnade att svara på hur lärarna motiverar didaktiska val utifrån skolans uppdrag, vilka val lärarna gör kopplat till elevernas måluppfyllelse och utbildningsform samt hur läraren implementerar elevinflytande och medbestämmande vid skönlitterära inslag i svenskundervisningen. LÄS MER