Sökning: "yrkesförberedande program läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden yrkesförberedande program läromedel.

  1. 1. Läromedel för kursen Engelska 5 : En jämförande studie av läromedelsförlags kunskaps- och prestationsförväntningar på elever inom yrkesförberedande program respektive högskoleförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Hannah Jonsson; Ebba Langsmo; [2023]
    Nyckelord :Kritisk diskursanalys; Läromedelsanalys; Vokabulär; Textmängd;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine whether two prominent publishing houses, which create teaching material for the course English 5, have preconceived ideas and assumptions regarding pupils within vocational programs or programs that prepare students for further studies. We examined two sets of textbooks (one for vocational programs and one for higher education preparatory programs) from two different publishing houses and their marketing of these online. LÄS MER

  2. 2. "Har du känt så någon gång?" : En studie av läromedel i kursen svenska 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sophie Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Teaching materials; vocational programs; college preparatory programs; reading comprehension; inner motivation; reading didactics; Läromedel; yrkesförberedande program; högskoleförberedande program; läsförståelse; inre motivation; läsdidaktik;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras tre läromedel för kursen svenska 1. Tanken bakom analyserna är att se efter huruvida man gör nivåskillnader i elevers läsförmåga och läsförståelse beroende på om de går yrkesförberedande program eller högskoleförberedande program på gymnasiet, samt om man kan se vilka didaktiska inslag som finns med för att stimulera elevernas inre motivation. LÄS MER

  3. 3. Den utopiska visionen och realiteten: En skola för alla : En komparativ läromedelsanalys utifrån ett likvärdighetsperspektiv i gymnasieskolans läromedel i Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Angelica Karlsen; Julia Hillgren; [2021]
    Nyckelord :En skola för alla; Den proximala utvecklingszonen; The beautiful risk of education; differentiering; likvärdig undervisning; studieförberedande program; yrkesförberedande program; gymnasieskola; innehållsanalys; styrdokument;

    Sammanfattning : Undersökningen grundar sig på fyra olika läromedel som riktar sig mot kursen Svenska 1 på gymnasial nivå. Två av de analyserade läromedlen riktar sig specifikt mot yrkesprogram, vilka är Kontext: svenska 1 för restaurang- och livsmedelsprogrammet (Hedencrona & Smed-Gerdin 2013) och Kontext: svenska 1 för vård- och omsorgsprogrammet (Hedencrona & Smed-Gerdin 2014). LÄS MER

  4. 4. Ett spöke går runt i skolan : En kritisk diskursanalys av läromedel ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sarah Palm Althén; Viktor Sekulic; [2021]
    Nyckelord :Genusperspektiv; kritisk diskursanalys; hegemoni; läromedel; yrkesförberedande program; likvärdig utbildning; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka läromedel i kurserna Svenska 1 och Svenska som andraspråk 1, och denna undersökning avgränsas till de kapitel som behandlar skönlitteratur. Dessa analyseras med en kritisk diskursanalys utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  5. 5. En bild säger mer än tusen ord : En kvalitativ studie om bilders funktion i läromedel för religionsämnet på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Tysk; [2019]
    Nyckelord :religion; didaktik; pedagogik; läromedel; bilder;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie är utförd i syfte att undersöka hur bilder i religionsläromedel på gymnasiet kan påverka elevers religionsuppfattning. För att uppfylla syftet behandlas tre frågeställningar. LÄS MER