Sökning: "yrkesideal"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet yrkesideal.

  1. 1. Journalistiska yrkesideal på frontlinjen : En kvalitativ studie om idealens föränderlighet under ett pågående krig

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Wilhelm Sahlstedt; Lisa Odemyr; [2023]
    Nyckelord :journalism; role perceptions; professional ideals; Ukraine; war reporting; Ukrainian refugees;

    Sammanfattning : Based on qualitative, semi-structured interviews with six journalists from five different editorial offices in Sweden, this study explores the journalists’ role perceptions and professional ideals in relation to their reporting of the war in Ukraine and its refugees. Three research questions were formulated to find out which ideals the journalists subscribe to (on a general level), whether they are perceived differently in relation to war reporting than other genres and, lastly, which ideals the journalists found to be the most important when reporting about the Ukrainian refugees and the war. LÄS MER

  2. 2. Granskande hantverkare och neutrala spårhundar? - En studie av svenska journaliststudenters yrkesideal och förebilder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ingrid Kullberg Wulf; Ingrid Ramberg; [2022-02-24]
    Nyckelord :Journalistik; journaliststudenter; ideal; förebilder; socialiseringsprocess; Journalism; journalism students; ideals; role models; socialization process;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to examine journalism students' views on journalistic ideals and if they have any role models. By seeing how students value different journalistic ideals, this thesis aims to examine if the students are a part of a socialization process, how they socialize into the field of journalism. LÄS MER

  3. 3. "Vårt jobb är inte att hålla någon under armarna” : En kvalitativ intervjustudie om lokala sportjournalisters förhållningssätt till yrkesidealen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Wilhelm Edlund; Gustavsson Emil; [2022]
    Nyckelord :Sportjournalistik; lokaljournalistik; kommersialisering; yrkesideal; källberoende;

    Sammanfattning : Problemformulering: Journalistikens professionalisering tog fart under 1900-talet. Sportjournalistiken har historiskt inte följt med i den utvecklingen, utan har många gånger inte setts som en accepterad del av journalistiken. LÄS MER

  4. 4. Att inte bevaka en match - En kvalitativ intervjustudie om covid-19-pandemins påverkan på sportjournalistiken

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Heino Ollin; Adam Fröberg; Daniel Dewerud; [2021-02-05]
    Nyckelord :Sportjournalistik; covid-19-pandemin; nyhetsvärdering; leksaksavdelning; yrkesideal; Sveriges Television; Expressen; Göteborgs-Posten; Radiosporten; TV4.; Sports journalism; covid-19 pandemic; news values; toy department; professional ideals; Sveriges Television; Expressen; Göteborgs-Posten; Radiosporten; TV4.;

    Sammanfattning : Aim of thesis: The aim of this thesis is to study how the covid-19 pandemic has affected the Swedish sports journalism. Method: Qualitative in-depth interviews with ten Swedish sports journalists, both reporters and editors-in-chief. The interviews were carried out during the autumn of 2020, when the covid-19 pandemic was still ongoing. LÄS MER

  5. 5. Att bygga sig ett varumärke på sociala medier – för vems skull? : En kvalitativ intervjustudie om journalisters varumärkesbyggande i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Clara Skjönberg Zahui; Gustav Schön; [2021]
    Nyckelord :Journalistik; personligt varumärkesbyggande; självpresentation; sociala medier; yrkesideal;

    Sammanfattning : I denna uppsats har vi undersökt hur 8 svenska journalister och 4 chefer vid svenska medieföretag (”arbetsgivare” hädanefter) resonerar kring journalisters aktivitet och varumärkesbyggande på sociala medier, vilka motiv journalister har för att profilera sig i sociala medier och hur journalisterna och arbetsgivarna ser på journalisters aktivitet på sociala medier utifrån journalistiska yrkesideal och normer. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer som sedan har analyserats utifrån teorier om varumärkesbyggande, personligt varumärke och självpresentation samt tidigare forskning om journalisters yrkesideal och användning av sociala medier. LÄS MER