Sökning: "yrkesinriktad svenska"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden yrkesinriktad svenska.
1. "Nu kan jag allt" : En kvalitativ studie om upplevelsen av praktik med yrkesinriktad-SFI i Säffle Kommun
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka utrikesföddas upplevelser av en arbetsmarknadspolitisk insats som de medverkat i. Insatsen som undersöks är ”praktik med yrkesinriktad-SFI” i Säffle Kommun. LÄS MER
2. Djupare insikter i svenska : En multimodal läromedelsanalys
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Studien som utförts analyserar ur ett sociosemiotiskt och multimodalt perspektiv vilka resurser läromedlet "Insikter i svenska" använder sig av. Läromedlet är riktat mot ungdomar i första året på gymnasiet som läser en yrkesinriktad utbildning. LÄS MER
3. Den nya yrkeshögskolans identitet. En diskursiv granskning
Master-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Uppsatsen handlar om den nya svenska yrkeshögskolan i ett inledningsskede. Den övergripande frågeställningen är hur reformen kan förstås utifrån olika perspektiv. LÄS MER
4. Hur har lönepremien utvecklats för individer med teoretisk och yrkesinriktad gymnasieutbildning under perioden 1990-2005
Magister-uppsats, Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats avser att undersöka huruvida lönepremien för individer med teoretisk respektive yrkesinriktad gymnasieutbildning har förändrats under perioden 1990-2005 samt om en förändring kan bero på förändringar i utbud eller efterfrågan. För undersökningen använder jag mig av LINDA-databasen som innehåller information om ett treprocentigt slumpmässigt urval av den svenska befolkningen. LÄS MER
5. Yrkespersonlig utveckling på Musikhögskolan i Malmö - En undersökning av lärarstudenters tankar kring självreflektion i lärarrollen.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : The aim of this thesis is to investigate whether personal development, from the professional perspective, could be a relevant part of the music education department at Malmö Academy of Music. The thesis explores whether students would gain a better understanding of the professional teacher's role through personal development, and also the kind of educational structure that would be most suitable to achieve this understanding. LÄS MER