Sökning: "yrkesintroduktion"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade ordet yrkesintroduktion.
11. Inflytande & delaktighet? : ”Det är väl när man flyter in på lektionen…” En studie om elevers upplevelser av delaktighet och inflytande i sin utbildning på yrkesintroduktion på introduktionsprogrammet
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att beskriva elevers erfarenheter och upplevelser av inflytande, delaktighet och lärande i sin utbildning på gymnasiets yrkesintroduktion, men också bilda en uppfattning om vilka elever som går denna inriktning. Studien består av kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med tretton elever från olika skolor och yrkesinriktningar. LÄS MER
12. Från sjuksköterskestudent till legitimerad sjuksköterska : En litteraturöversikt om upplevelser av transition från utbildning till profession i Sverige
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskeyrket kräver såväl teoretisk som praktisk kunskap, värderingsförmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Arbetet som sjuksköterska i en ständigt föränderlig vårdkontext, kan upplevas som påfrestande och transitionen från student till färdig sjuksköterska kan bli en verklighetschock. LÄS MER
13. Hur hanterar lärare elevers tystnad?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Detta är en observations- och intervjustudie av hur gymnasielärare på ett yrkesinriktat program arbetar med tysta och talovilliga elever. Detta är också en studie där jag försökt att observera klimatet i klassrummet och arbetslokaler. LÄS MER
14. Individanpassad undervisning i yrkesintroduktionen : Individualized teaching in professional introduction
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEKSammanfattning : Vi har uppmärksammat den variation av individer som finns i en grupp och framförallt sett elever med behov av särskilt stöd i undervisningen på yrkesprogrammen. Att individualisera undervisningen innebär att den ska anpassas för elevernas individuella behov och förutsättningar. LÄS MER
15. Att vara ny i ett yrke : En studie om nyblivna prästers yrkesidentiteter
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka nyblivna prästers yrkesidentiteter. För att besvara syftet har en intervjustudie med fem nyblivna präster gjort. Intervjuerna har i huvudsak behandlat pastorsadjunkternas upplevelser av att vara nyblivna präster. Teorin som använts behandlar socialisation och yrkessocialisation. LÄS MER