Sökning: "yrkeskompetens i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden yrkeskompetens i förskolan.

  1. 1. Förskollärares och barnskötares kompetensmässiga förutsättningar att bedriva förskolans pedagogiska uppdrag med hög kvalitet : En post-positivistisk studie i gränslandet mellan pedagogisk kvalitet och yrkeskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Daniel Nilsson Brodén; [2018]
    Nyckelord :yrkesroller; förskollärare; barnskötare; profession; förskola; ansvarsfördelning; kompetens; kvalitet; arbetsfördelning;

    Sammanfattning : Kompetent pedagogisk personal utgör en av de viktigaste faktorerna för förskolors kvalitet. För atthöja kvaliteten i förskolan har många kommuner ett uttalat mål om att öka andelen förskollärare iverksamheten, vilket indikerar att det finns en syn att förskollärare är mer kompetenta än barnskötare. LÄS MER

  2. 2. Interkulturellt förhållningssätt i förskolan : Om att arbeta för inkludering och lika möjligheter för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Nyström; Linnea Jönsson; [2017]
    Nyckelord :Interkulturellt förhållningssätt; mångkultur; olikhet; acceptans;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur interkulturellt förhållningssätt tillämpas i förskolan för att ge lika möjligheter till utveckling och lärande för alla barn oavsett bakgrund. Som metod användes kvalitativa intervjuer som genomfördes med pedagoger i två mångkulturella förskolor. LÄS MER

  3. 3. Synliggörandet av matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärande och samhälle

    Författare :Nathalie Klevenborn; Emilie Paaso; [2017]
    Nyckelord :Förskola; matematik; synliggöra; yrkeskompetens;

    Sammanfattning : Matematik finns runt omkring oss men för att barnen ska bli medvetna om den behövs lyhörda och närvarande pedagoger som med sin kompetens synliggör matematiken, vilket tar oss in på studiens syfte. Syftet har varit att undersöka hur pedagogerna synliggör matematiken i den dagliga verksamheten på förskolan. LÄS MER

  4. 4. Mobbning i förskolan - finns det? : En undersökning om hur mobbning uttrycker sig i förskolan och pedagogers attityder till fenomenet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Wahlby Jonsson; Marianne Westman; [2016]
    Nyckelord :mobbning; systematisk exkludering; kränkande behandling; förskola; pedagogers förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om mobbning förekommer mellan barn inom förskolan.Mobbning inom skolans sfär är väl känt, men det är först på senare år forskare börjat intressera sig för fenomenet inom förskolans domäner. LÄS MER

  5. 5. Några förskollärares uppfattningar om förändrade krav sedan år 2010

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anna Lilius; [2016]
    Nyckelord :förskollärare; uppfattningar; krav; lärarkompetens; Lpfö 98 rev 2010;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om förskollärarnas uppfattar att kraven på deras kompetens förändrats sedan läroplanen reviderades 2010.  Metoden för studien är semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med sammanlagt åtta informanter från tre olika arbetsplatser. LÄS MER