Sökning: "yrkeskunnighet"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet yrkeskunnighet.

  1. 1. Hälsofrämjande patientmöten vid telefonrådgivning : Distriktssköterskors erfarenheter – en intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anna Sundberg; Maria Zakrisson; [2023]
    Nyckelord :Promote; health; counseling; telephonenurse; person-centered; Främja; hälsa; rådgivning; telefonsjuksköterska; personcentrerat;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hälsofrämjande patientmöten vid telefonrådgivning på vårdcentral är en stor del i distriktssköterskans arbete. Arbetsuppgiften blir allt vanligare och ställer krav på distriktssköterskans yrkeskunnighet för att utifrån ett personcentrerat förhållningssätt skapa ett patientmöte där hela patientens livsvärld tas i beaktande. LÄS MER

  2. 2. De sociala perspektivens betydelse hos barn och ungdomar där det finns misstanke om ADHD

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Yosef Darwich; Sanna Österman; [2014]
    Nyckelord :social aspects; ADHD; student healthcare; psychiatry; neo-institutionalism; new institutionalism; sociala perspektiv; ADHD; elevhälsa; BUP; nyinstitutionalism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur professionella inom elevhälsan på tre skolor samt en specialenhet inom barn och ungdomspsykiatrin förhåller sig till sociala perspektiv hos barn och ungdomar där det finns misstanke om ADHD samt hur ser möjligheterna och förutsättningar för ett sådant förhållningssätt. Hur ser elevhälsan och BUP på orsaksförklaringar för denna målgrupp där misstanke om ADHD föreligger. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors upplevelser av telefonrådgivning till personer med psykiska problem : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Pernilla Edlund; Anette Nyström; [2008]
    Nyckelord :telephone consultation; psychiatric care; nurses experience;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning via en sjuksköterska har funnits ända sedan 1930-talet men det är först de senaste åren som denna kompetens har erkänts som en egen specialitet. Inom vården sker allt fler möten mellan vårdgivare och vårdsökande via telefonen vilket leder till att allt högre krav ställs på sjuksköterskans yrkeskunnighet. LÄS MER