Sökning: "yrkeslärare kunskap"
Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade orden yrkeslärare kunskap.
11. Från förortsbetong till grönskande stad : En essä om min bildningsresa och yrkesroll
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : Essän handlar om hur min bildningsresa har gått från en förort till Stockholm och vad som hänt mig på min bildningsresa till Linnéuniversitetet. Från betong till en grönskande stad. Funderingar om tyst kunskap och mitt yrkeskunnande som lärare och pedagog och vad som hänt under vägen och vad som påverkat mina val. . LÄS MER
12. Matchar utbildningen arbetsmarknadens behov? En jämförande studie av yrkeslärares och yrkesarbetares kunskapssyn
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur yrkeslärare och yrkesarbetare upplever att innehållet i kursen Anläggningsförare 1 motsvarar arbetsmarknadens efterfrågan. En jämförelse av yrkeslärares och yrkesarbetares kunskapssyn, alltså vad de värderar som viktig kunskap, är också i fokus. LÄS MER
13. Den kompetenta yrkesläraren - hur yrkeslärare på Restaurang- och livsmedelsprogrammet ser på yrkeskompetens
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Anledningen till att jag valde att göra en studie om yrkeslärare på Restaurang- och livsmedelsprogrammets syn på kompetens, bottnade i en nyfikenhet i hur dessa lärare kombinerade yrkeskunskap med pedagogik. Ansåg dessa yrkeslärare att yrkeskunskap var det centrala eller skulle fördelningen mellan pedagogik och yrkeskunskap vara mer jämnt fördelad? Syftet med denna studie var att undersöka yrkeslärare på Restaurang- och livsmedelsprogrammets syn på sin yrkeskompetens. LÄS MER
14. ERFARENHET + REFLEKTION = KUNSKAP : en bildningsresa på gymnasiet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : Essän belyser de problem som kan uppstå i utvecklingen av ett yrkesutövande på en skola eller en arbetsplats. Problem som är svåra att sätta ord på och som framstår som dilemman då de är abstrakta i sin utformning. LÄS MER
15. En ensam lärare i möte med fusklappar, kunder, elever och andra lärare : Att utveckla lärarens yrkeskunskap hos blivande yrkeslärare genom dialogseminariemetoden
Magister-uppsats, Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur vi på Yrkeslärarprogrammet vid Linnéuniversitetetarbetar med att utveckla lärarens yrkeskunskap hos blivande yrkeslärare genom dialogseminariemetoden och om det är möjligt att tradera yrkeskunnande hos yrkeslärare med nämnda metod. Dialogseminariemetoden går ut på att tillvarata erfarna yrkesmänniskors kunskap. LÄS MER