Sökning: "yrkesspråk i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden yrkesspråk i förskolan.
1. På väg mot en idé om undervisning En aktionsforskningsstudie om översättningsprocesser i förskolan
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet är att undersöka hur pedagoger utvecklar förståelse för undervisningsbegreppet i kollegiala samtal. Studien utgår från ett utvecklingsarbete där pedagoger i lärgrupper samtalar kring vad undervisning kan och bör vara i förskolan, dels utifrån styrdokument och forskning dels utifrån egen praktik. LÄS MER
2. Lek och undervisning i förskolan : en kvalitativ studie av hur förskollärare uppfattar begreppen lek, undervisning och lärande i förskolan
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Genom denna studie har vi velat undersöka hur förskollärare uttrycker sig kring begreppen lek, undervisning och lärande i förskolans verksamhet. Forskningsfrågan är hur de uppfattar begreppen och hur dessa förhåller sig till varandra. De teoretiska perspektiven i studien har utgångspunkt i utvecklingspedagogik och sociokulturell teori. LÄS MER
3. Matematik som ett sätt att uttrycka sig Språkets betydelse för matematiska förståelse bland barn på förskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/PersonalvetarprogrammetSammanfattning : Syftet med detta arbete är att belysa betydelsen av ett professionellt yrkesspråk hos pedagogerna på förskolan. Huvudfrågan handlar om hur man kan använda mattespråk som redskap för att stimulera barns allmänna språkutveckling. Jag kommer att presentera och analysera ett utvecklingsarbete, som jag har planerat och genomfört. LÄS MER
4. Pedagogers professionella språk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet är att undersöka och reflektera kring pedagogers språk i arbetet med utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner, pedagoger emellan samt mellan pedagoger och föräldrar. Efter en litteraturgenomgång som fokuserar diskurser, språk och yrkesspråk presenteras resultatet av sex kvalitativa, semistrukturerade intervjuer gjorda med pedagoger, yrkesverksamma i förskolan och grundskolan. LÄS MER
5. Det hundrade språket! : En studie i fem Reggio Emilia-inspirerande förskollärares kunskaper om och förhållningsätt till barns begynnande skrivutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka fem Reggio Emilia-inspirerade förskollärares kunskaper om och förhållningssätt till barns begynnande skrivutveckling. Studien syftar också till att undersöka om och i så fall på vilket sätt dessa kunskaper påverkas av Reggio Emilia-inspirationen. LÄS MER