Sökning: "yrkesuppdrag"

Visar resultat 6 - 10 av 33 uppsatser innehållade ordet yrkesuppdrag.

  1. 6. Specialpedagogiska samverkansprocesser i förskolan : En metodkombinerad studie utifrån förskollärares perspektiv i relation till styrdokument och yrkesprofession.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lisette Petersson; Therese Wedlund; [2022]
    Nyckelord :Children in need of special support; influencing factors; phenomenography; special education collaboration processes; steering documents.; Barn i behov av särskilt stöd; fenomenografi; påverkansfaktorer; specialpedagogiska samverkansprocesser; styrdokument.;

    Sammanfattning : This study is about how preschool teachers perceive special educational collaboration processes in relation to governing documents. The purpose of the study is to make visible and gain an increased knowledge of how preschool teachers perceive collaboration with special educators around children in need of special support, and how they perceive guidelines about this in the preschool's governing document. LÄS MER

  2. 7. “Men jag gillar strukturerat kaos” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av kontroll i arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rebecka Jönsson; Nathalie Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; attityd; erfarenheter; förskola; förskollärare; kontroll. upplevelser; yrkesuppdrag;

    Sammanfattning : Enligt en Socialförsäkringsrapport från Försäkringskassan (2018) är förskolläraryrket en bransch med hög sjukfrånvaro. Persson och Tallberg Broman (2019) har i sin studie identifierat bland annat att brist på kontroll i arbetet är en faktor som påverkar den psykiska hälsan negativt. LÄS MER

  3. 8. Att se konflikter som ett mänskligt samspel : En kvalitativ forskningsstudie om fyra högstadielärares förhallningssätt till kontroversiella frågor

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Samantha Nur; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här studien har fyra högstadielärare deltagit i en fokusgrupp för att samtala om deras förhållningssätt i mötet med kontroversiella frågor, utifrån tre fallbeskrivningar från religiös och konfliktfylld natur. Resultatet har analyserat ifrån en agonistisk utgångspunkt som synliggör att det är naturligt med konflikter i ett mänsklligt samspel. LÄS MER

  4. 9. Konsten att balansera : Waldorflärares uppfattningar om kunskapsbedömningar

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elina Dagaris; [2020]
    Nyckelord :Utbildning; professionalism; kunskapsbedömningar; waldorfpedagogik; lärare;

    Sammanfattning : Denna studie rör waldorflärares uppfattningar om kraven på och arbetet med kunskapsbedömningar, samt vilken betydelse dessa har för lärarnas professionella handlingsutrymme, mot bakgrunden av ökade krav på mätbarhet i utbildning. Tio waldorflärare, verksamma på högstadiet, har intervjuats och en tematisk analys (Braun & Clarke, 2006) av deras berättelser har gjorts. LÄS MER

  5. 10. När situationerna med barn blir svåra att hantera. Förskollärares upplevelser av situationer i förskolans vardag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Bergwall; Talita Tekin; [2019]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; förskollärares yrkesuppdrag; förskollärarkompetens; förskollärares komplexa yrkesuppdrag; förskollärares pedagogiska ansvar; inkluderande undervisning; vardagliga situationer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse kring situationer i förskolans vardag då förskollärare upplever att deras pedagogiska kompetens inte räcker till i mötet med barnen. För att besvara våra forskningsfrågor och uppnå syftet har vi använt oss av elva ostrukturerade intervjuer. LÄS MER