Musikundervisning med de äldre barnen i förskolan : En fallstudie om pedagogers arbete med musik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Utifrån en observation och tre intervjuer har en fallstudie genomförts med syftet att synliggöra hur pedagoger på en förskola arbetar med musikundervisning med de äldre barnen. Äldre barn i denna studie innefattar barn som är 3–5 år gamla. Studiens syfte har konkretiserats i tre frågeställningar för att synliggöra hur musikundervisningen utformas för de äldre barnen i förskolan, vilket syfte pedagogerna har och hur musikundervisningen anpassas efter barns ålder och utveckling. Resultatet visar att musikundervisningens utformning till stor del påverkas av pedagogernas tillvägagångssätt och förhållningssätt. Aspekter som framkommer i resultatet är vikten av att ha en röd tråd och en tydlig inramning samt vikten av att våga och låta musikundervisningen vara rolig. Resultatet visar att musikundervisningens syfte varierar och innefattar att både bearbeta musikens innehåll men även att lära med musik som metod. En av musikens starka sidor är möjligheten att fungera som ämne i sig själv, såväl som ett ämne för att nå kunskaper inom andra områden. Av resultatet framgår också att musikundervisningen till viss del anpassas efter barnens ålder och utveckling men att den största anpassningen sker efter barnens intresse. Resultatet indikerar att aktiviteterna mellan yngre och äldre barn inte skiljer sig avsevärt, däremot ligger den största skillnaden i hur pedagogerna anpassar och tar in barnens intresse i musikundervisningen. Studien kan bidra med kunskap till yrkesverksamma inom förskolan om hur musikundervisningen kan se ut. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)