Skola för samhället : Solvallaskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Författare: Agnes Ekbom Aldrin; [2018]

Nyckelord: Förskola; skola; Solvalla; idrott; samhälle; verksamhet;

Sammanfattning: Vi befinner oss i ett område bakom travbanan i Solvalla. Här finns planer för ett nytt bostadsområde och vårt kandidatarbete har handlat om att rita en skola på en utav bostadsområdets tomter. Tomten är vänd mot en gata i nordöst och ett skogsområde i sydväst.  Sporthallen har varit min absolut viktigaste generator som genomsyrat hela projektets utveckling och process. Jag har valt att låta sporthallen vara en central del i skolans utformning och tanken bakom detta är att lokalen ska kunna generera olika aktiviteter vid olika tider under dygnet.  Det är lätt att tänka sig att sporthallen som nedgrävs i och med tomtytans storlek i förhållande till det stora ytprogrammet som tillkommer. Jag har istället valt att inte sänka ner sporthallen för att kunna nyttja lokalens fulla kapacitet i den nya förskolan.  För mig kan en sporthall vara så mycket mer än bara en plats för att utföra fysiska övningar i grupp. Det skulle till exempel kunna fungera som en gemensam samlingsplats för elever och lärare, en rastplats, studieyta, en aula, ett bibliotek, en lokal för klassdisco, biosalong eller en plats för skolavslutningar och andra sociala evenemang.  Sporthallen är generellt sätt en ganska outnyttjad yta i relation till dess storlek. Lokalen tar upp mycket plats och är kostsam att bygga och underhålla. Så varför inte göra något fint av den?  Därför har jag tänkt att sporthallen ska kunna vara öppen för lokalsamhället och hyras ut för att skapa ett bredare användningsområde samt gynna föreningsliv och gemenskap i det nya bostadsområdet i Solvalla.  I det centrala bottenplanet kommer sporthallen tillsammans med matsal, omklädningsrum och kök utgöra en offentlig plats där man under uthyrning har tillgång till alla faciliteter. När skolan är öppen under dagtid kommer endast elever och lärare ha tillgång till de respektive lokalerna.  Min vision har varit att skapa en skola med en central mittpunkt som ska kunna fungera som en länk mellan elever och lärare. En plats för det sociala mötet sker och där alla får vara med och delta på sina egna villkor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)