Tillskriver lärare omedvetet negativa egenskapsattribut till elever med ADHD ?

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Philip Edman; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanställningen som Socialstyrelsen utfört visar att det blir vanligare att elever får genomgå utredningar samt diagnostiseras med ADHD. Studien syftade till att undersöka om lärare omedvetet tillskriver negativa egenskapsattribut till elever med ADHD. Två olika webenkäter fördelades på 71 respondenter. Enkäterna innehöll inledande vinjetter vilka beskrev den fiktive eleven ”Simon”, vilken skulle komma att anlända till en ny skola. En bakomliggande problematik beskrevs i båda enkäterna. I enkät ett nämndes att ”Simon” diagnostiserats med ADHD. I enkät två nämndes att en utredning gjorts men att en diagnos ej kunnat fastslås. Resultatet visade att det ej fanns en signifikant skillnad gällande lärarnas bedömning av ”Simon”, oavsett lärarnas enkättillhörighet. Detta tydliggör att de deltagande lärarna inte hade förutfattade meningar om elever med en ADHD-diagnos samt att de ej tillskriver dessa elever negativa egenskapsattribut. De har tillsynes hög kompetens och bemöter nya elever med öppenhet samt på ett objektivt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)