Kommunikation av klimatfördelar med flervåningshus i trä

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Forest Products

Sammanfattning: Jordens befolkning står inför nya utmaningar; klimatförändringar som får stora konsekvenser för både människor och djur, samt en befolkningsökning. I Sverige har befolkningen ökat de senaste åren, och då också behovet av bostäder. Sveriges kommuner beräknar att det kommer påbörjas 91 000 nybyggnader av bostäder under 2018. Byggprocesserna står idag för en stor del av växthusgasutsläppen, som i sin tur bidrar till klimatförändringarna. De traditionella byggnadsmaterialen stål och betong står för en större andel växthusgasutsläpp än trä. Att använda trä som byggnadsmaterial har många fördelar för klimatet, bland annat är det ett förnyelsebart material, det går att återvinna och det binder koldioxid. Trä används i mindre utsträckning som byggnadsmaterial i flervåningshus idag, trots dess många klimatfördelar. Den historiska orsaken kan vara att trä som byggnadsmaterial i flervåningshus fram till början av 1990-talet var förbjudet på grund av den höga brandrisken. Problemet är att trots träets klimatfördelar, kommuniceras inte klimatfördelarna med trähus till kund enligt tidigare studier. Syftet med studien är att beskriva hur klimatfördelar med trähus kommuniceras till boende i flervåningshus i trä. Strukturerade intervjuer hölls med boende i tre olika bostadsområden i Växjö kommun för att undersöka deras medvetenhet kring byggnadsmaterialet i deras bostadshus. Kommunikationsprocessen kan beskrivas som en linjär modell, där ett meddelande sänds från sändaren till mottagaren. Längs vägen kan det uppstå störningar som kan orsaka att meddelandet som skickades av sändaren inte blir detsamma hos mottagaren. Genom att mottagaren kan ge feedback på meddelandet till sändaren minskar risken att mottagaren får ett förvrängt meddelande. För att skicka ett meddelande används olika kommunikationskanaler, vilka har olika egenskaper. I studien framkommer att klimatfördelarna med trähus till viss del kommuniceras till de boende i flervåningshus i trä, och att det i de flesta fall då kommunicerats om att trä som byggnadsmaterial ger god värmeisolering och låg energiförbrukning. Vem som kommunicerat klimatfördelarna och hur de kommunicerats skiljde sig åt i de enskilda fallen, de två kommunikationskanaler som främst användes var personlig kontakt och tryckta blad, och de som informerat de boende var i första hand hyresvärden, bostadsrättsförmedlingen och mäklaren. Att företagen inte kommunicerar trähusens klimatfördelar i större utsträckning kan i denna studie förklaras av att det i de flesta fall är andra faktorer än klimataspekten som påverkar konsumentens val av boende, vilket innebär att det i de här fallen inte finns någon större vinning för företagen att i försäljningssyfte kommunicera träets hållbarhetsaspekter till kund.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)