En jämförelse mellan två läroböcker avsedda för årskurs 1

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att jämföra två olika läromedel och hur sambandet mellan texten och bilden i dessa läromedel ser ut. Vidare ville vi se hur läromedlen lämpar sig för årskurs 1. Vår metod bestod av en kvalitativ textanalys samt läsbarhetsanalys. Vi har använt oss av begreppen avbytesrelation, förankringsrelation, dekorativ funktion och informativ funktion för att kunna analysera samband mellan text och bild. Vi har undersökt hur lättlästa texterna i devalda läroböckerna är med hjälp av läsbarhetsindex samt ordvariationsindex. Resultatet av vår analys visar att det finns skillnader i läsbarhet mellan de två analyserade läroböckerna som kan vara lättlästa och lämpliga för årskurs 1. Meningarna är enkla och korta där samma ord förekommer ofta vilket ger flyt i läsningen. Det visade sig att sambandet mellan text och bild i båda läroböckerna kan underlätta förståelsen för elever i årskurs 1. Text och bild i båda läroböckerna ger tydliga och sammanhängande budskap till läsaren ochsambandet mellan text och bild kan underlätta förståelsen av textens innehåll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)