Gränssnittsdesign för videocentrerad online-rådgivning : Utformad efter frågeställarens och rådgivarens olika användarroller

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för medieteknik (ME)

Sammanfattning: Följande arbete är en designstudie som har, utifrån information som tagits fram från litteratur, tidigare undersökningar, intervjuer och personas, utvecklat ett designförslag för en online rådgivningstjänst, som är anpassad efter de olika användarrollerna, frågeställare och rådgivare, utefter den kunskap som användarna har kring ämnet men också av att använda webbtjänsten. Syftet med studien var att ta reda på hur gränssnitten kan utformas för att uppfylla de mål som respektive användarroll har med att använda tjänsten. Designförslaget har tagits fram som en del av ett större projekt där cancerpatienter har möjlighet att låna hem en iPad som ska fungera som en tillgång till information och vara ett kommunikationsmedel, framförallt vid den vänteperiod som inträffar efter patienten har fått besked om behandling, fram tills behandlingen börjar, då det inte förekommer några regelbundna läkarbesök. Den del som arbetet har involverats i handlar framförallt om en webbtjänst där cancerpatienter möjlighet till att titta på färdiginspelade informationsfilmer som förklarar hur behandlingen går till, och därefter kunna samtala med en sjuksköterska om det har dykt upp några eventuella frågor. Användarna har möjlighet, som kommunikationsmedel, att använda ett videoverktyg som har varit i centrum av designen eftersom det kan användas för att underlätta kommunikationen mellan användarna, där videoinformationen, som bifogas från de befintliga videoklippen, kan förtydliga användarens meddelande. Rådgivaren är i behov att ett gränssnitt med tillräckligt med funktioner för att informationen till frågeställaren ska överföras på ett så tydligt sätt som möjligt, vilket i designförslaget har gjorts med fler steg i videofunktionen. Designförslaget för frågeställarens gränssnitt har testats enskilt med fem olika deltagare, genom en prototyp som utvecklades med hjälp av HTML5, Css och Javascript, där deltagarna fick interagera med prototypen och sedan svara på intervjufrågor. Resultatet har visat att för frågeställaren är det viktigt att undvika ett komplicerat gränssnitt med för mycket funktioner och istället inrikta utformningen enkelt med tydliga textbeskrivningar och visualisering av de klickbara elementen, för att användaren ska kunna använda tjänsten och förstå vilka delar som går att interagera med, utan att bli irriterad eller lägga ner onödigt mycket tid för att lära sig hur det fungerar, som annars kan resultera i att de väljer att inte använda tjänsten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)