Interaktiva skrivtavlor : Erfarenheter från matematiklärare i Jönköping med omnejd.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning:

Studien har  undersökt matematiklärare på gymnasiet och deras erfarenheter från att använda interaktiva skrivtavlor (Smartboard, Activboard & Teamboard). Åtta lärare har blivit intervjuade i en kvalitativ undersökning med fenomenografiskt fokus.

Det blir idag allt mer populärt med interaktiva skrivtavlor i svenska skolor. Många skolor har valt att satsa mycket pengar på att installera interaktiva skrivtavlor, trots att det råder delade meningar om huruvida det finns något samband mellan tavlorna och förhöjda elevprestationer. Skolan har under många år haft en hög förväntan på IT. Trots att flera av de undersökta lärarna i studien är positiva så finns det också många negativa erfarenheter att ta lärdom av. Inte minst ifrågasätts hur man infört tekniken på de olika skolorna och vilka intressen som ligger bakom. I studien kan du läsa om goda användningsexempel i matematikundervisningen. Du kan också ta del av de begränsningar som lärare upplever att tavlan har då den används i matematiken. Lärare diskuterar bland annat följande teman; förberedelse, spara och publicera, motivation och skriv- och rithjälp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)