”En fyrkantig undervisning” : En kvalitativ intervjustudie om hur lågstadielärare arbetar med elever som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i det ordinarie matematikklassrummet
Sammanfattning: Studien syftar till att synliggöra hur verksamma lågstadielärare arbetar med elever som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF-diagnoser) i det ordinarie matematikklassrummet. Bakgrundsdelen inleds med en redogörelse för hur matematiksvårigheter kopplat till olika NPF-diagnoser ser ut. Därefter tas begreppet inkluderande matematikundervisning upp samt förslag på hur lärare eller andra pedagoger kan jobba med dessa elever i skolan, detta baserat på tidigare, vetenskaplig forskning. Studiens data har samlats in genom kvalitativa intervjuer med fem lågstadielärare på skolor runt om i landet. Intervjuerna spelades in som ljudfiler för att sedan transkriberas och tolkas utifrån innehållsanalysen olika steg. Studien har sin teoretiska utgångspunkt i det sociokulturella- samt i det relationella perspektivet. Resultat visar att elever med NPF-diagnoser drar nytta av att följa en tydlig struktur som upprepar sig från lektion till lektion. Eftersom eleverna ofta har bristande uppmärksamhets- och koncentrationsförmåga är det viktigt att de får kortare arbetspass, blandat med mer pauser än övriga klasskamrater. Vidare visar resultatet att det är viktigt att eleverna får möjlighet att variera sina arbetssätt och arbetsformer, samtidigt som de får kontinuerlig återkoppling och stöd under hela undervisningsprocessen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)