Integrering av hållbarhet i produktutvecklingsprocessen : En kvantitativ studie om hur svenska tillverkande företag integrerar hållbarhet i produktutvecklingsprocessen

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Författare: Nicholas Eliasson; Jonatan Ericsson; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Idag översköljs vi människor av nya produkter samtidigt som dagens människa blivit rikare vilket möjliggjort ett ökat konsumtionsbeteende. Bra säger företaget, dåligt säger miljön? De hot som klimatförändringar står för har knappast undgått någon. Forskning visar på att det finns en större efterfrågan på hållbara produkter idag än vad det tidigare gjort, drivet av att vi människor är upplysta om de effekter vi har på klimatet. Denna efterfrågan sätter krav på företag att utveckla hållbara produkter. Att integrera hållbarhet i produktutvecklingen är, enligt forskning, en relativt ostuderad process. Tidigare forskning menar att processen är företagsunik då företag agera efter olika principer samt att produkterna skiljer sig. Samtidigt borde det finnas vissa likheter. Därför påvisar denna studie att det finns incitament till att studera hur svenska tillverkande företag integrera hållbarhet i sin produktutveckling. Problemdiskussion: Ett av de uppenbara problemen med att studera integrering av hållbarhet i produktutvecklingsprocessen är att hållbarhet är ett begrepp med många definitioner. För att förstå hurföretaget integrerar hållbarhet i produktutvecklingsprocessen bör vi även förstå varför företag utvecklar hållbara produkter, vilka drivkrafter som påverkar dessa beslut. Det finns gott om integreringsmetoder som företag kan använda sig av, vilket är av intresse att studera, däremot visar tidigare forskning att metoderna i sig inte leder till en hållbar produktutveckling utan snarare en kombinerad effekt av metoder och påverkande faktorer. Syfte: Studiens syfte är att kartlägga om, hur och varför svenska tillverkande företag integrera hållbarhet i sin produktutvecklingsprocess. Vi ämnar studera vilka drivkrafter som ligger bakom beslutet att ta fram hållbarhetsstrategier och vilka faktorer som påverkar integrering av hållbarhet. Vi syftar även till att se på skillnader och likheter mellan företagens storlek. Metod: Denna studie har gjorts kvantitativt med en deduktiv forskningsansats. En webbaserad enkät har använts för att undersöka hur svenska tillverkande företag integrera hållbarhet i produktutvecklingsprocessen. Medelvärden, Pearsons korrelationsanalys och Chi-square test har använts för att analysera resultat och testa hypoteser. Resultat: Samtliga studerade faktorer påvisades ha en effekt på företagens förmåga att integrera hållbarhet i produktutvecklingen, dock i olika grad. Det går även att säga att hur företagen gör beror påföretagets storlek då många signifikanta skillnader påvisades. Dessa skillnader påvisades i såväl drivkrafter, faktorer och integreringsmetoder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)