Mindfulness i skolan -en häslofrämjande intervention i förhållande till empowerment och SOC

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Efter att ha medverkat i mindfulness-programmet ”Mitt Lugn” två till tre gånger i veckan under sex veckor anmälde sig tolv gymnasieelever till en intervju. En kvalitativ innehållsanalys valdes för att analysera intervjuerna. Mindfulness-komponenterna uppmärksamhet- och acceptansförmågan, kognitiv, emotionell och beteendemässig flexibilitet, självreglering och värderingsklarifikation visade sig började fungera främjande inom studiens undersökta områden. Välbefinnandet ökade till följd av ett mer flexibelt sätt att tänka och känna i olika situationer. Studietekniken förbättrades som ett resultat av det nya, kontrollerade och självreflekterande sättet att studera. Dessutom menade eleverna dels att de utvecklat en distans mellan sina och andras tankar och känslor, dels att mindfulness-praktik i klassrummet både fungerande lugnande och hade en spridande effekt i klassen. Eleverna ansåg även att det var viktigt att förstå avsikten med olika övningar, då det både ökar insikten om syftet med praktiken och motiverar elever att vilja delta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)