Motivation och talande i språkklassrummet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Forskning visar att träning i att använda målspråket behövs för att befästa språkkunskaperna och att högre muntlig användning av målspråket av både lärare och elever i under- visningen leder till högre resultat. Samtidigt finns det utmaningar i att förmå eleverna att våga öva på just att tala målspråket. Med detta som utgångspunkt undersöktes vad som påverkar motivationen hos elever i årskurs 8 för att delta muntligt på spanska, på lektionerna. Studien, där både elever och lärare deltog, genomfördes april 2017 på en svensk grundskola med hjälp av enkäter, semistrukturerade intervjuer samt lektionsobservationer. Resultaten visade att elever som var positivt inställda till att prata spanska på lektionerna, och som rapporterade högst faktiskt talande på lektionerna, angav faktorer som förknippas med en tydlig ’Ideal L2’-självbild samt positiva upplevelser av språkundervisningen och erfarenheter av talande som främsta motivationskällor för sin språkinlärning. Det senare verkar ha störst inflytande på elevens motivation för att delta aktivt på lektionerna. Eleverna angav för få uppmaningar till målspråkstalande som ett hinder för att öva sitt talande, liksom social och kunskapsmässig osäkerhet. Mängden målspråksanvändning på lektionerna, för lärare och elever, speglade lärarnas olika uppfattningar om utvecklingen av den muntliga språkförmågan. Vidare forskning föreslås inom bl.a. elevstyrda mål för talandet per lektion som ett sätt att öka elevernas motivation för att öva målspråkstalandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)