UTMANANDE SITUATIONER I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med och för barn som ger uttryck för koncentrationssvårigheter, impulsivitet och överaktivitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Sara Nygren; [2022]

Nyckelord: Förskola; förskollärare; bemötande; strategier;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare praktiskt arbetar med barn som ger uttryck för koncentrationssvårigheter, svårigheter med impulsivitet eller överaktivitet, samt vilka situationer som är utmanande i detta arbete. De teoretiska utgångspunkterna för studien grundar sig i specialpedagogiska perspektiv för att kunna synliggöra vilka svårigheter som kan uppstå och hur man kan bemöta dessa i förskolan. För att svara på frågan om hur förskollärare arbetar med barn som ger uttryck för koncentrationssvårigheter, svårigheter med impulsivitet eller överaktivitet, ska må bra och utvecklas efter sina individuella och egna förutsättningar, har kunskap sökts genom samtalsintervjuer. Resultatet utifrån intervjuerna med förskollärarna visar att det finns flera olika situationer, så som matsituationerna, samlingen och övergångar som förskollärarna upplever som utmanande för barn som ger uttryck för koncentrationssvårigheter, svårigheter med impulsivitet eller överaktivitet. Förskollärarna arbetar utifrån deras roll, hur de bemöter barnen och vilket förhållningssätt de har gentemot barnen, de arbetar med kommunikationsstöd, de arbetar förebyggande gentemot barnen och de utgår från det enskilda barnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)