Friluftsliv och utevistelse i idrottsundervisningen? : en kvantitativ studie med högstadieelever i Danderyds kommun

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Sabina Magnusson; Linda Borg; [2013]

Nyckelord: Friluftsliv;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar: Studien avser att undersöka om högstadieelever får prova på friluftsliv och utevistelse i sin idrottsundervisning utifrån kunskapsmålen i Lgr 11 samt hur nöjda de är med momentet friluftsliv och utevistelse. Frågeställningar: Vilka moment inom ämnet friluftsliv och utevistelse får eleverna prova på i sin idrottsundervisning utifrån kursplanen? Hur ser de inbördes förhållandena ut mellan momenten inom friluftsliv och utevistelse i idrottsundervisningen enligt eleverna? Metod Totalt deltog 124 högstadieelever från en skola i Danderyds kommun. Eleverna fick besvara en pilottestad enkät med frågor om deras undervisning i friluftsliv och utevistelse. Enkäten utformades efter kunskapsmålen i Lgr 11. Insamlad data bearbetades i Excel och Statistica. Resultat: Resultatet visade att de flesta elever upplever att de fått prova på samtliga moment inom friluftsliv och utevistelse i skolan enligt Lgr 11. Eleverna fick till största del ta lärdom av orientering i okänd miljö med olika hjälpmedel. Även andra moment inom friluftsliv såsom livräddning under olika årstider fick eleverna ta del av men inte i lika stor utsträckning. De moment som eleverna upplevde de fått prova på minst var att själva planera, organisera och genomföra en friluftsaktivitet samt friluftslivets kulturella traditioner. Slutsats: Studien talar emot tidigare forskning om att friluftsliv är ett bristande moment i skolan. Skolan vi undersökte hade bra förutsättningar för att kunna undervisa och uppnå målen i friluftsliv och utevistelse utifrån Lgr11 med deras geografiska läge. Studiens resultat visar att eleverna fått prova på samtliga kunskapsmål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)