Upplevelsebaserat lärande eller traditionell katederundervisning - En jämförande studie av undervisning i två gymnasieklasser

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med föreliggande arbete har varit att jämföra två olika pedagogiska metoder i två olika gymnasieklasser isamma avsnitt i samma kurs. Den ena klassen har fått traditionell katederundervisning medan den andra har fåttundervisningen i form av upplevelsebaserat lärande.Dels har syftet varit att jämföra resultaten i de båda ovan nämnda klasserna. Vidare har vi också velat studeravad eleverna upplever av de två olika pedagogiska metoderna.För att ha ett mätbart instrument kartlade vi elevernas förkunskaper som visade sig vara ganska lika i de bådaklasserna. När klasserna genomgått de båda olika pedagogiska metoderna fick de göra prov på avsnittet. Denklass som fick traditionell katederundervisning fick böcker med sig hem att läsa på till provtillfället. Klassensom fick undervisningen i form av upplevelsebaserat lärande fick inte böcker med sig hem att läsa på tillprovtillfället. Det visade sig att resultaten skiljde sig lite åt. I stort hade klassen med den traditionellaundervisningen bättre resultat än klassen med upplevelsebaserat lärande. Det visade sig också att eleverna iklassen med upplevelsebaserat lärande var jämnare i resultaten än den traditionella klassen. Eleverna i klassenmed det upplevelsebaserade lärandet hade, efteråt, ett helt annat socialt spel dem emellan och till läraren.Ett tredje syfte har varit elevernas upplevelse av vad de lärt sig. Det har visat sig att flera av eleverna i denupplevelsebaserade klassen inte trott att de lärt sig något. När sedan frågor ställts till dem om avsnittet de justgått igenom visar det sig att de har gedigen kunskap om det de just lärt sig. Eleverna i den traditionella klassenhade ingen egentlig åsikt om skillnader med andra avsnitt i samma kurs då de tyckte att lektionerna var somvanligt.Eleverna i den upplevelsebaserade klassen har fått träning i att argumentera och att diskutera. Något dentraditionella klassen inte fått. Detta märktes tydligt på inspelningarna av intervjuerna som genomfördes efter detvå olika undervisningssätten.Det skulle vara intressant att se om det skiljer sig något i hur mycket eleverna kommer ihåg efter några månader.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)