En ovärderlig tjänst? : Legitimiteten för privata städköp efter sju år med RUT-avdraget

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: I Sverige har hushållsnära tjänster varit föremål för intensiva mediediskussioner. På nittiotalet rasade den s.k. ”pigdebatten” och inför valet 2006 väckte förslaget om ett nytt skatteavdrag starka reaktioner. Acceptansen för att köpa privat hemstädning har varit låg, men mycket tyder på en förändring. 2007 infördes det s.k. RUT-avdraget och sedan dess har allt fler svenskar köpt privat hemstädning. Den här studien fokuserar på hur RUT-kunder resonerar kring legitimiteten för tjänsterna. Sju yrkesverksamma kvinnor har intervjuats och med hjälp av Boltanski och Thévenots rättfärdigandemodell undersöks hur städköpen försvaras inför potentiella ifrågasättanden. I analysen framträder en dubbel bild av att köpen både upplevs som accepterade och skapar konfliktfyllda associationer till ojämlikhet. I studien framkommer också att synen på städyrket har betydelse för hur tjänsteköpen legitimeras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)