Nedskrivning av fartyg enligt IAS 36 -En studie av börsnoterade rederier i Europeiska samarbetsområdet

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Joel Nilsson; Carl Anders Nordell; [2013-05-22]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Under hösten år 2008 drabbades världsekonomin av en djup lågkonjunktur. Efterfrågan på olja sjönk och fraktpriserna på olja sjönk till de lägsta nivåerna på tolv år. I ekonomipressen förekom under år 2009 artiklar som talade för att rederibranschen stod inför en svår kris. Eftersom konjunkturen är kopplad till nedskrivningsbehov väcks frågor kring detta. I rederibranschen står fartyg för en betydande del av tillgångarna och nedskrivning kan ha stor påverkan både på resultat- och balansräkning. IAS 36 tillåter skillnader i redovisningen som bland annat påverkas av företagens egna bedömningar. När antaganden om liknande ekonomiska händelser skiljer sig åt mellan företag får det negativ inverkan på jämförbarheten och försvårar för användarna av redovisningen. Syfte: Syftet är att redogöra för hur rederibranschen redovisat enligt IAS 36 under en lågkonjunktur samt belysa skillnader i redovisningen mellan rederierna. Avgränsningar: Författarna har valt att avgränsa studien till börsnoterade rederier i Europa som redovisar i enlighet med IFRS och är verksamma inom oljefrakt. Även Stena AB är inkluderat i studien då de sedan år 2008 redovisar i enlighet med IFRS och har verksamhet inom oljefrakt. Den tidsmässiga avgränsningen har gjorts till den rådande lågkonjunkturen som startade under hösten år 2008. Metod: Studien är genomförd i två huvuddelar. Den första är genomförd med både kvantitativa och kvalitativa studier av de elva rederiernas årsredovisningar under lågkonjunkturen åren 2008-2009. Författarna har samlat in den data och information nödvändig för att analysera redovisningen kring nedskrivningar. Vidare har författarna kontrollerat alternativa faktorer framräknade ur redovisningarna, vilka har inverkan på nedskrivningar. Den andra delen består av två kvalitativa intervjuer som genomförts i form av möten på cirka en timme. Intervjuerna genomfördes med en auktoriserad revisor med god kunskap om rederibranschen samt två anställda på Stena sfären som arbetar med ekonomi- och redovisningsfrågor. Resultat och slutsatser: Studien visar att nedskrivningar skett vid åtta tillfällen av fem rederier under åren 2008-2009. Vid granskning av de olika faktorer i standarden som kan innebära skillnader i redovisningen visar studien att det är skillnader mellan företagen trots den homogena bransch de är verksamma inom och att även antaganden skiljer sig åt. Det kan i sin tur ha negativ inverkan på jämförbarheten i redovisningen. Den starkaste kopplingen till nedskrivning finner författarna i vilken strategi rederierna valt vid tidslängden på fraktkontrakt skrivna med kunder där längre period innebär färre nedskrivningar. Slutligen kan framhållas att branschen befinner sig i ett ”vänteläge” enligt den auktoriserade revisorn Olsson Svärdström och slutsatsen blir att om konjunkturen inte vänder kan de rederier som ännu inte gjort nedskrivningar tvingas till stora sådana i framtiden. Förslag till fortsatt forskning: Eftersom år 2009 av vissa anses som en ”parentes” och att rederibranschen är i ett vänteläge är det därför intressant att genomföra en liknande studie om konjunkturen inte vänder för att granska om de rederier som inte redan genomfört nedskrivningar tvingas till större i framtiden än de som redan genomfört dem. Vidare är ett intressante ämne att se skillnader mellan länders uppfattningar och tolkningar av IFRS och om jämförbarheten mellan länder påverkas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)