Skolsköterskors erfarenhet av att samarbeta med skolpersonal kring fysisk aktivitet hos elever i grundskolan under skoltid : En intervjustudie

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Bakgrund: Målet för folkhälsa är att skapa förutsättningar för en god hälsa på lika villkor för hela befolkningen. Fysisk aktivitet har en positiv effekt på förebyggandet av sjukdomar och inlärning. Eftersom barns vardag till stor del präglas av skolan är skolan en viktig plattform i arbetet med folkhälsa. Skolsköterskans arbete i skolan är hälsofrämjande och förebyggande. Skolsköterskan som träffar alla barn och unga i skolan har tillsammans med övrig skolpersonal möjligheter att skapa förutsättningar och uppmuntra till fysisk aktivitet.Skolsköterskans samarbete med övrig skolpersonal sker i mindre team men kan också ske i ett större interprofessionellt samarbete. I vården finns det många exempel på hur ett samarbete mellan olika professioner skapar kvalitet och effektiva samarbeten. Syfte: Studiens syfte är att undersöka skolsköterskors erfarenhet av att samarbeta med övrig skolpersonal kring fysisk aktivitet hos elever under skoltid. Metod: I studien användes en kvalitativ metod med induktiv ansats. Datainsamlingen genomfördes med semistrukturerade intervjuer. Sju skolsköterskor deltog i studien. Resultat: Efter analys och tolkning visade studiens resultat på två kategorier: Främjar samarbete och Hinder i samarbete.Konklusion: Studiens resultat visar att ledningens inställning till samarbete är avgörande för att minimera hinder och skapa förutsättningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)