Gotiska teman som analysverktyg på kanon : En läromedelsstudie som tillskriver värde i grundskolans skönlitteratur

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Alexander Olsson; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Skönlitteratur har ofta framställts som en väg till att undervisa om värdegrunden i skolan.  Ett möjligt problem är läroplanens övergripande och vaga formuleringar kring att skönlitteratur till exempel ska ge elever ”förutsättningar att utveckla […] den egna identiteten” utan att detta specificeras. Läromedelsstudien ökar kunskapen om den litteraturkanon som finns tillgänglig för undervisningen vilken behandlar svåra värdegrundsfrågor genom användandet och tillämpandet av skräcklitteraturens teman som analysverktyg. Syftet är att visa att skräcklitteraturens teman kan användas på den litterära kanon som behandlas i läromedlen för att lyfta fram värdegrunden. Den frågeställning jag har valt att utgå ifrån är; vilka teman återfinns i gotisk litteratur som även återfinns i fyra litterära verk för barn? Hur förmedlas de teman i de verken? I läromedelsstudien har metoden tematisk innehållsanalys använts för att undersöka läromedlens behandlande av skräcklitterturens teman för att bistå de frågor värdegrundsundervisningen ska behandla. Resultatet har visat att skräcklitteraturens teman är ett sätt att belysa värdegrundsfrågor som värdegrundsundervisningen ska ta upp i klassrummet när de teman appliceras på skönlitteratur som tillhör grundskolans kanon. De frågor som värdegrundsundervisningen tar upp vilka är skräcklitteraturens teman är obehagligheter som tillhör de sublima känslor som subjektiva värdar tar upp som olösbarhet, högre ordning, förfall, undergång och labyrintiska egenskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)